"Revolutionaries are pious. The revolution is not."
Alfredo M. Bonanno
Takku Facebookissa Takun tarjoamat verkkosyötteet (feedit)
Luo tunnus! | Kirjaudu 18.04.2015 @ 17:58
Lähetä artikkeli sähköpostina Tulostettava versio Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Vapaa yliopisto on avoin kaikille!

Yliopistoa sopeutetaan yhä kiihtyvällä vauhdilla kapitalismin logiikkaan. Tämä tarkoittaa tutkimuksen voimakasta tuotteistamista ja sen sitomista suoraan yritysten voitontavoittelun tarpeisiin. Uusliberaalit toiminta- ja ajattelumallit läpäisevät kuitenkin yliopistoa vielä syvemmin. Tutkijoiden ja opiskelijoiden odotetaan muuttuvan yrittäjäksi ja myyvän itseään ja tutkimustaan. Samanaikaisesti niin työntekijöisen kuin opiskelijoiden täytyy herkeämättä tehostaa toimintaansa. Ajattelu, oppiminen, kirjoittaminen, tutkiminen ja jopa yhteiskunnallinen toimiminen muutetaan akateemisiksi pelimerkeiksi, joilla ostetaan työpaikka ja sosiaalinen asema tulevaisuudessa.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Nikos Maziotisin mietteitä Syrizasta ja Kreikan vaaleista

Tammikuun vaalit olivat taas yksi kansalaisdemokratian "voiton marssi". Se oli lisätodiste mädän poliittisen järjestelmän tilasta, jossa yli kolmannes äänioikeutetuista käänsi selkänsä demokratian "fiestalle" ja jätti äänestämättä. Vaalirekistereihin on kirjattu noin 9 800 000 ääniokeutettua, joista 63,5%, noin 6 180 000, antoi äänensä. Loput 3 620 000, eli 36,5%, eivät äänestäneet. Syriza sai 36% annetuista äänistä, eli noin 2 200 000 ääntä, mikä tarkoittaa sitä, että Syrizan hallitus perustuu alle neljänneksen tukeen äänioikeutetuilta.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

”Palaan takaisin itsenäisyyspäivän lailla”: Aileen Wuornosin tapaus

Luin tämän tekstin eilen naistenpäivänä ja tein nopean käännöksen muistutukseksi siitä, että rikoksista epäiltyihin ja tuomittuihin naisiin kohdistuva demonisointi on tappava tosiasia niin Yhdysvalloissa kuin muuallakin maailmassa.
-Kääntäjä

Amerikkalainen (USA) laki vakuuttaa yhteiskunnan siitä, että lakisysteemi on jotenkin neutraali, mutta tämä on selvästi ymmärrettävissä näin ainoastaan miesnäkökulmasta. Kun keskustellaan perinteisestä itsepuolustuksesta, nähdään ensisijaisesti mies puolustamassa itseään murhaajalta, tai mies suojelemassa omaisuuttaan ja/tai perhettään kotiinsa tunkeutujalta tai ryöstöltä. Sitä (itsepuolustusta) ei yleensä ajatella avioliiton, perheväkivallan tai seksityöläisen näkökulmasta. Floridalainen seksityöntekijä Aileen Wuornos on nainen, jonka näkökulmaa ei käsitelty. Hänet tuomittiin kuolemaan seitsemän miehen taposta, ja hän odotti kuolemantuomiotaan kaksitoista vuotta, kunnes hänet teloitettiin myrkkyruiskeella vuonna 2002, 46 vuoden ikäisenä.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Tunteettomat miehet

[ajatuslaatikko.wordpress.com]

Vuonna 1967 Valerie Solanas julkaisi pahamaineisen SCUM-manifestin. Teos saattoi, tulkinnasta riippuen, osoittaa halveksuntaa koko miessukupuolta kohtaan tavalla, joka, kenties tarkoituksellisestikin, siirsi lukijan huomiota pois kirjoituksen lukuisista merkittävistä havainnoista. Kirjan ilmeisen liioittelevasta sävystä huolimatta, sen kuvaus miehestä monin tavoin puutteellisena ihmisenä on itse asiassa varsin osuva. Täysin toinen asia kuitenkin on, mikäli nämä viat ovat sisäänrakennettuna ensimmäisestä hengenvedosta lähtien vaiko ei. Tämä teksti on minun tulkintani miehen “viallisuudesta” etenkin tunne-elämän kannalta, sekä tekijöistä jotka tähän johtavat.

Aivan ensimmäisenä on otettava huomioon, ettei tämän kirjoituksen tarkoituksena ole stereotyyppisen (ja, saannen huomauttaa, täysin epärealistisen) radikaalifeministikarikatyyrin tavoin tehdä minkäänlaista selitystä miessukupuolen “absoluuttisesta alemmuudesta”. Olen feministi, täydellisen tasa-arvon kannattaja mutta miessukupuolen edustaja itsekin. Kun tämä seikka on sisäistetty, jatkakaamme itse pääasiaan.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Hannah Arendt ihmisoikeuksista

Ihmisoikeuksia käytetään usein perusteluina oikeistolaista politiikkaa – rasismia, syrjintää ja seksismiä – sekä totalitarismia vastaan. Joillekin ne puolestaan ovat ainoa toivo suojautua valtioiden väestöään kohtaan harjoittamilta julmuuksilta. Filosofi Hannah Arendtin mukaan ihmisoikeuksien kriittinen tarkastelu kuitenkin paljastaa näihin oikeuksiin sisältyvän perustavanlaatuisen oikeudettomuuden, joka tarjoaa juridisen kivijalan rakenteelliselle sorrolle tehden ihmisoikeuksista hataran niin uhanalaisen elämän kuin politiikan tai ajattelunkin perustana. Ontuvat argumentit voidaan aina uhrata poliittisen kiistelyn tantereilla ja kohtuullisen pienin tappioin, mutta silloin kun kyse on elossa säilymisen, terveyden, osallisuuden, turvan ja hyvän elämän kaltaisista akuutista tarpeista, saattavat pohjasta lahot ihmisoikeudet johtaa katastrofaalisiin seurauksiin – kuten historia on useasti osoittanut ja parhaillaan osoittaa.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Helsingin graffitisota

[Suvi Auvinen]

Alle vuorokausi. Niin kauan kesti, ennen kuin Perussuomalaisten Hämeentien vaalitoimiston ikkunan graffiti oli uudelleenmaalattu Helsingissä.

Koko ikkunaepisodi on ollut viihdyttävää seurattavaa, lähinnä Persujen ylimitoitetun säälipisteiden keruun ja Vasemmistoliiton syyttelyn takia.

Kun Hämeentien vaalitoimiston ikkuna rikottiin ensimmäisen kerran, iskusta julkaistiin tiedote Takku.netissä. Ikkuna korjattiin, mutta rikottiin pian uudestaan. Persut luovuttivat ja vaneroivat ikkunansa päällystäen vanerin mainoksillaan.

Uutena vuotena vaneri spreijattiin tekstein Fuck PS ja (A). Spreijaus peitettiin mainoksilla, kunnes Persut eilen 2.2.2015 julkistivat mainostempauksenaan puhtaan vittuilun anarkisteille kuvaten ikkunassaan Luokkaretki lähiöst linnaan-tapahtuman aikana valokuvatut fillaritelinesankarit.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Syriza ei pysty pelastamaan Kreikkaa

[CrimethInc.]

Miksi Kreikan kriisistä ei ole parlamentaarista ulospääsyä?

Vuosia kestäneen talouskriisin ja kurjistuspolitiikan jälkeen kreikkalaiset äänestivät valtaan sosialististen, kommunististen ja vihreiden puolueiden muodostaman koaltion, Syrizan. Syriza on luvannut toimia kurjistamispolitiikkaa ja valtiorepressiota vastaan ja näyttää olevan ymmärtäväinen autonomisia liikkeitä kohtaan.

Kreikan ulkopuolella monet kuulivat Syrizasta ensimmäistä kertaa joulukuussa 2008, jolloin se kieltäytyi tuomitsemasta mellakoita, jotka puhkesivat poliisin murhattua Alexandros Grigoropoulosin. Syriza oli silloin vielä alle 5% kannatusta nauttiva radikaali vasemmistopuolue. Sen jälkeen siitä on tullut Kreikan vahvin puolue, joka on vetänyt puoleensa maltillisempien puolueiden äänestäjiä ja yhteiskunnallisten liikkeiden jäseniä, jotka eivät ole aiemmin olleet lainkaan kiinnostuneita puolueista. Jopa osa Kreikan anarkisteista toivoo, että vuosia jatkuneen väkivallan ja repression jälkeen Syrizan voitto tarjoaisi liikkeille hengitystilaa.

Mutta tarjoaako Syrizan voitto yhteiskunnallista muutosta vaativille liikkeille happea, vai tukehduttaako se ne? Olemme nähneet vastaavia lupauksia “toivosta ja muutoksesta” aiemminkin: erityisesti Obaman presidenttivaalikampanjan yhteydessä Yhdysvalloissa, mutta myös Lulan ja muiden vasemmistopoliitikkojen noustua valtaan Latinalaisessa Amerikassa. Brasiliassa oli maailman voimakkaimpia ulkoparlamentaarisia liikkeitä Lulan noustessa valtaan vuonna 2002. Hänen voittonsa oli kuitenkin niin iso takaisku yhteiskunnalliselle liikehdinnälle, että vasta vuonna 2013 brasialialaiset pystyivät jälleen haastamaan uusliberaalit projektit, jotka Lulan hallitus peri edeltäjiltään.

Syrizan voiton seuraukset tulevat koskemaan koko maailmaa - erityisesti niitä yhteiskunnallisten liikkeiden jäseniä, joita Syriza toivoo edustavansa. “Syrizan malliin” perustuvat puolueet ovat nousussa ympäri Eurooppaa. Kreikan tilannetta seuraa huolellisesti sekä kansainväliset rahoituslaitokset että miljoonat kapitalismin häviäjiin lukeutuvat ja tilanteeseensa täysin leipiintyneet ihmiset. Samoin tekevät myös nationalistiset ja fasistiset ryhmät, jotka toivovat voivansa käyttää heidän raivoaan omiin tarkoituksiinsa.

Meidän on ymmärrettävä miksi nämä puolueet keräävät niin paljon kannattajia, mikä on niiden rakenteellinen rooli kapitalismin ja valtion ylläpitäjinä, ja kuinka niiden nousu ja väistämätön lasku muuttavat vastarinnan dynamiikkaa. Varsinkin anarkistien on valmistauduttava poliittisen ympäristön muutosta seuraaviin intensiivisiin taisteluihin, sillä muuten löydämme itsemme yksinäisinä ja nurkkaan ajettuina.

Ei suojaa myrskyltä

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Charlie Hebdo ja Euroopan uhkakuvat

[totaaliblogi]

Al-Qaidaan kytköksissä olevien ääri-islamistien isku ranskalaisen satiirilehden Charlie Hebdon toimitukseen on järkyttänyt ihmisiä ympäri Eurooppaa. Ne, joita tapauksen yksityiskohdat kiinnostavat, ovat niistä varmasti jo perillä. Isku vaikuttanee niin vahvasti Euroopan militarisoitumisen tulevaisuuteen, että sille on omistettava kirjoitus tässäkin blogissa.

Iskun sijaan haluan kuitenkin keskittyä sitä seuranneeseen reaktioon. Jos isku oli huolestuttava, niin antimilitaristisesta näkökulmasta sitä seurannut reaktio oli moninkertaisesti huolestuttavampi.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

SYRIZA nousussa – miten käy Kreikan liikkeille?

29.12.2014 Kreikan hallitus epäonnistui jo kolmatta kertaa yrityksesään nimittää valtiolle uusi presidentti, kun oikeistolainen pääministeripuolue Uusi demokratia ei saanut tarvittavaa enemmistöä ehdokkaalleen. Lain mukaan hallituksen on tällöin hajoitettava itsensä ja järjestettävä uudet eduskuntavaalit kuukauden kuluessa. Kreikassa järjestetään ennenaikaiset vaalit 25.1., joihin vasemmistopuolueiden koalitio Syriza suuntaa galllupkärkenä. Vasemmistohallitus voi toisaalta luoda elintilaa yhteiskunnallisille liikkeille, mutta se voi helposti demobilisoida liikkeet ja kiihdyttää niiden sulautumista valtiovaltaan.

Tämä teksti herätti hieman huomiota takku.netissä jo aiemmin syksyllä, joten toivottavasti suomennos kirvoittaa keskustelua nyt, kun aihe on ajankohtainen. Tämän tekstin pysytellessä varsin yleismaailmallisella tasolla olisi tärkeää, että sitä täydennettäisiin ajankohtaisella analyysillä Kreikan tämän hetkisestä tilanteesta sen erityisyydessään.

[roarmag]

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Suuntana sosiaalinen vallankumous

Topias Virtanen

Toveri Juan Caradura pureutui kahdessa tekstissään1 Kapinallisesta anarkiasta2 mielenkiintoiseen ja ajankohtaiseen keskusteluun strategiasta, taktiikasta ja anarkistien suunnasta. Kun puhun anarkistien suunnasta, tarkoitan sillä ensisijassa Suomen alueella vaikuttavien anarkistien toimintaa. On selvää, että vallankumouksen tulee olla kansainvälinen, mutta taistelu on aina paikallista. Anarkian tulee päästä yli alakulttuurisuuteen perustuvasta sisäänpänkääntyneisyydestä.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Vielä pari sanaa “Kapinallisesta anarkiasta”

Lue myös: Pari sanaa "kapinallisesta anarkiasta"

[Juan Caradura]

Vuonna 1996 joukko pääosin italialaisia anarkisteja teki “pakkolunastus” aktion Santander - pankkiin, Cordoban kaupungissa Espanjassa. Heidän nimensä olivat Claudio Lavazza, Giovanni Barcia, Michelle Pontolillo ja Giorgio Eduardo Rodríguez Dip. Ryöstöä seurasi tulitaistelu, jonka aikana kaksi kyttää kuoli ja toverit jäivät kiinni. Myöhemmin oikeudenkäynnin alettua Claudio Lavazza luki lausuntonsa oikeudelle:

“En halua yrittää oikeuttaa toimintaani tässä salissa, oikeuden mielipide ei merkitse minulle mitään enkä aio tehdä minkäänlaisia sopimuksia luokkavihollisteni kanssa. En myöskään aio puolustella itseäni yleisen mielipiteen edessä, saman joka katsoo välinpitämättömänä ihmisten jokapäiväistä kärsimystä, tappaen tuhansia ja sitten järkyttyy kahden poliisin tappamisesta. Kun me laukaisemme aseemme he kutsuvat meitä murhaajiksi ja kun kytät tappavat se on oikeutta.”

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Marinin jalanjäljissä - Barcelonan “Operaatio Pandora”

[Juan Caradura]

Vuonna 1996 alkoi Italiassa oikeusprosessi kymmeniä anarkisteja vastaan. Sen pisti liikkeelle valtakunnan syyttäjä Antonio Marini ja siitä tuli Italian pisin oikeusprosessi. Vuonna 2004 viimeiset tuomiot luettiin ja 68:sta alunperin kiinniotetusta vain 11 tuomittiin. Vuoden 2010 elokuussa Chilen poliisivoimat aloittivat “Operaatio Salamanterin” ja sama käsikirjoitus toisti jälleen itseään – ratsattuja “sosiaalikeskuksia”, salamavalojen välkettä ja poliitikkojen yrityksiä ymmärtää “radikaaleja”, samalla kutsuen heitä terroristeiksi. Yksi termi, mikä on toistunut aina Marinin päivistä on “Vallan keskukset”, kun milloin poliisit, milloin poliitikot ovat puhuneet vallatuista sosiaalikeskuksista. Median ja poliitikkojen retoriikkaa on syytä tarkastella, sillä sen ainoana tarkoituksena on tuoda anarkismi “terrorismin vastaisen sodan” piiriin.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Kokeellista ainesta

We are not delicate, not
China that belongs in the cabinet
But experimental material
To be shot into space
Perish in flames
And discover new passages
Out
of
this
world.

Rolling Thunder #6:n pääkirjoitus, syksy 2008.

Viimeistelimme tämän numeron keskellä mielenosoituksia Demokraattipuolueen valtakunnallista kokoontumista vastaan Denverissä, missä anarkistit yrittävät uudistaa massamielenosoituksia. Joka päivä loputtomia kokouksia, vääriä hälytyksiä, jännittyneitä pattitilanteita, täpäriä pakoja; joka yö, toisten nukkuessa tai rellestäessä, loputonta editointia ja pohdiskelua. Seuraavassa numerossa pystymme raportoimaan kaikesta tästä syvällisemmin; nyt voimme tarjota vain seuraavan anekdootin.

Parisen sataa ihmistä on kokoontunut puistoon keskustassa: jotkut Ruokaa Ei Aseita:n illalliselle, jotkut vaan hengaamaan, ja jotkut epäröivästi vastaakseen mustablokki-kutsuun joka tuli kuukausi aiemmin, mutta jota ei koskaan kunnolla organisoitu. Haarniskoituja poliiseja partioi tusinan ryhmissä ympäri puistoa ja ympäröivillä kaduilla, enemmän kuin nurmikolla istuvia nuoria mustien huppareiden kanssa. Piti tulla auto banderollien kanssa, mutta puskaradio kertoo, että kuski on pidätetty ja auto takavarikoitu; ei vaikuta olevan mitään scoutteja tai viestintäverkostoja valmiina. Huhuja liikkuu jostakin toisesta tapaamispaikasta. Kuluu kokonainen tunti ilman että kukaan tekee mitään; poliisitkin vaikuttavat menettävän mielenkiintonsa.

Lopulta, kun suurin osa ihmisistä on lähtenyt ja vaikuttaa varmalta, ettei mitään tule tapahtumaan, pieni joukko - ehkä kymmenen tai viisitoista - vetävät huppunsa ja maskinsa päälle ja epäröivästi alkavat huutaa iskulausetta: "A! Anti! Anticapitalista!" Pieni torvi päästää heikon tuuttauksen. He ryhtyvät marssimaan tiiviissä pienessä kimpussa.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Itsenäisyyden pyhää välilihaa on kosketeltu ilman lupaa

Itsenäisyyspäivän mellakoitsijat vahvistivat kansan syvien rivien vieraantumista yhteiskuntakriittisestä ajattelusta ”ainakin 100 000 euron edestä”. Samaan aikaan taloustasa-arvosta ja muista Tärkeistä Asioista huolissaan olevat mielenosoittajat kevensivät oloaan huutamalla suomenkielisiä lauseita ääneen. Linnalle koitettiin päästä, mutta aika moni sai teleskooppipampusta reisille, päätyen myös putkaan. Molemmat tahot toimivat ukkosenjohdattimena paremmin tietävien viisastelevalle pahennukselle, sekä tietenkin kätevänä maaliosastona valtion pakkovaltaresurssien vuotuisharjoituksissa. Myös räkää kärkkyvien iltapaskojen irtomyynti kasvoi.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Miksi musta lippu?

Minulta on usein kysytty miksi me kannamme mustaa lippua. Mitä sillä tarkoitetaan ja mistä se on tullut? Musta lippu on historiassa noussut esiin nälän, kärsimyksen ja kuoleman värinä, joten ei ole ihme että liike joka on ideologisesti syntynyt 1800-luvun poliittisesta ilmapiiristä ja on historiallisesti sitoutunut köyhälistön ja työväen kamppailulle on ottanut sen yhdeksi symbolikseen. Punaista luppua on myös käytetty työväen kamppailun symbolinena, joten miksi anarkistit päätyivät käyttämään mustaalippua symbolinaan? Etsiessän selitystä mustan lipun käytölle, löysin Howards Ehrilchin analyysin mustan lipun symbolismista, jonka koen kiteyttävän sen takana piilevän aatteen ja syyn miksi se päätyi keskeiseksi osaksi anarkistista symbolismia:
Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Luokkaretki: hilpeä Disneykerjäläinen ja porvariston hillitty raivo

Riia Colliander // US puheenvuoro 11.12.2014

"A riot is somebody talking. A riot is a man crying out, ‘Listen to me mister. There is something I’ve been trying to tell you and you’re not listening'."
    - Federal Communications Commissioner Nicholas Johnson.

Tunnustan jo alkuun pari seikkaa: kyllä, osallistuin itsenäisyyspäivän Luokkaretki -tapahtumaan. Ei, en identifioi itseäni anarkistiksi. Ei, en lukenut uutisaviisien otoksia aiheesta ennen maanantaita. Kutsutaan sitä vaikka tottumukseksi: sen aikaa tapaa kestää ennen kuin tekstisisällöissä ehditään edetä klikkaushuoraavista kohukuvaliitteistä toimituksellisempaan materiaaliin. Siihen asti tiedän lukemattakin, että "idiootit riehuivat, verovaroja palaa, ei poliittista sanomaa".

Sellainen sävy ei yllätä. Mutta se on valitettavaa. Hedelmätöntä. Epäkiinnostavaa. Itse en ole oikeastaan kiinnostunut pohtimaan, mitä tavaraa ikkunaan heittävälle yksilölle tulisi tehdä. Sitäkin kiinnostuneempi olen kyllä kysymään, miksi hän niin kukaties teki. Sellaiset kysymykset tapaavat jäädä kohukuvien ja norsunluutorninärkästyneisyyden piirissä kysymättä. Kaava on yksinkertainen: mikäli vastaus saattaa olla epämiellyttävä, on parempi olla kysymättä. Turvallisempaa piiloutua närkästyksen tai lynkkaysmielialan taakse kuin kysyä, mikä näin reagoin – ja mikä voi nostaa jossakussa toisessa sellaisen kiukun, että se ottaa ja nakkaa roskiksen ikkunaan? Kun pyrin lohkomaan mahdollisia syitä sille tai tälle, en pyri löytämään syitä hyväksyä niitä. Ymmärrän vain, ettei kukaan lakkaa olemasta uusnatsi tai hakkaamasta perhettään siksi, että kutsun häntä idiootiksi. Löytääkseni yleisen ja yksilötason syitä yksilön valinnoille joudun usein ennen kaikkea poistumaan omalta mukavuusalueeltani, kohtaamaan asioita jotka ovat vieraita, vastenmielisiä, pelottaviakin. Silti se on ainoa tapa todella päästä syntyjen syvien juurelle. Ihmisellä on lajina taipumus pelätä ja peloissaan vihata vieraita asioita. Syntyy yleistyksiä ja ylilyöntejä. Sellainen käytöskaava on tärkeää tiedostaa ja varoa sen sudenkuoppia.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Pari sanaa "Kapinallisesta anarkiasta"

Juan Caradura

Helsingin itsenäisyyspäivän “mellakointi” on jälleen hämmentänyt niin suomalaisen median, kuin myös ne paljon puhutut “tavalliset ihmiset”. Samaan aikaan media on kuitenkin nostanut esiin jopa niin sanotut “insurrektionistit”, nuo anarkisteista pelottavimmat ja arvaamattomimmat, yrityksissään ymmärtää mitä rakkaan Suomen kaduilla oikein tapahtuu. Analyysi tästä on ollut tyypillistä kaaoksen ja epäjärjestyksen maalailua, samoin kuin “insurrektionalismin” esittäminen kokonaisena “isminä”, aatteena, jolla tulisi olla ratkaisu kaikkiin yhteiskunnallisiin ongelmiin. Niin sanottu “kapinallinen anarkia” ei mielestäni ole aate, vaan taktiikka ja sitä tulisi tarkastella sellaisena. Sen ympärille on vaikea luoda koko yhteiskunnan kattavaa mallia. Myös Suomen anarkistiliikkeen sisällä käydään keskustelua “kapinallisesta anarkiasta” mutta mielestäni sen taso ei ole kovinkaan korkea, johtuen ehkä juuri sen puuttumisesta suomen poliittisesta historiasta. Usein se pyritään esittämään vahvan individualistisena eli yksilökeskeisenä suuntauksena, joka helposti muuttuu egoistiseksi ja eskapistiseksi ja jossain tapauksissa jopa nihilistiseksi.

 

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Romanos lopetti nälkälakon

[Peristerakis]

Romanos lopetti nälkälakon, mutta kuten yleensä kun pelataan umpikierojen politiikkojen kanssa lopputulos ei ole kovin selkeä, eikä voitto kovin yksiselitteinen tulkinta tapahtumista. Tiedämme hyvin, ettei tässä maailmassa mitään saada ilmaiseksi. Päin vastoin, politiikassa yritetään pelata niin pitkälle, ettei voittajia enää oikeastaan ole vaan enemmän tai vähemmän kunniakkaita tappioita. Ja näin myös Romanosin tapauksessa.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Luokkaretkikeskustelu ja sen sivupolut

Luokkaretki -mielenosoitus iskulauseineen, ikkunoiden rikkomisineen ja virkavallan vastustamisineen toi jälleen esiin sen tärkeän viestin siitä, että yhteiskunta on kaaoksessa ja täynnä ristiriitoja. Jälkipyykin laadusta voi päätellä iskun osuneen kohteeseensa. Taantumuksen joukoilla, poliisilla, medialla, elinkeinoelämän hyötyjillä ja näille "uskollisilla" kansalaisilla tuntuu olevan täysi työ vyöryttää viestimet tukkoon liturgialla: mitään konfliktia ei ole, Suomessa on kaikki oikein, talouspoliittinen järjestelmä toimii moitteettomasti ja ihmisten kokema osattomuus tai vapauden ja vaihtoehtojen tarve ei ole todellista vaan yksittäisten luusereiden maailmantuskaa – ja mikä pahinta, että yhteiskunnassa oleva rakenteellinen sorto ja tietyn valta-asemassa olevan vähemmistön ylempiarvoisuus on oikeutettua. Tällaiset reaktiot ovat joko ajattelemattomuutta, tietentahtoista propagandaa tai sokeaa kuuliaisuutta, jolle poliittisen eliitin puhe on aina totta.

Tulostettava versio Lähetä artikkeli sähköpostina Tilaa aihe 'Takku - Artikkelit - Pohdinnat (Atom)'

Särkyneiden ikkunoiden mieli

[Sono ottimista per la volontá]

Kuva: ikkunanrikkomista: ei näin, vaan näin

Lähellä särkyneet ikkunat herättävät ihmisissä paljon tunteita. Ulkomailla tai Suomessa menneisyydessä särkyneet ikkunat tuntuvat olevan ymmärrettäviä, mutta saman tapahtuessa lähellä omaa todellisuutta, asia näyttää monille vaikealta. Mihin osutaan, kun osutaan ikkunaan?

On tietenkin erilaisia rikottuja ikkunoita: yhdet on rikottu turhautumisesta, toiset humalaisen päähänpistosta ja kolmannet tietoisista taktisista syistä. Suomessa lähiaikoina mielenosoituksissa rikotut ikkunat on rikottu pääosin juuri tietoisesti ja selvin päin (tämä on oma ja monen muun mielenosoituksissa paikalla olleen havainto).

Tässä esitän ajatuksia siitä, mikä mieli tällaisen taustalla on. Esittämällä ajatuksia tällaisena ”ulkopuolisena ymmärtäjänä” en tarkoita, että suosisin tällaista taktiikkaa tai katsoisin sen hyödylliseksi, mutta ei myöskään ole politiikan tutkijan tehtävä tuomita sitä. Suomalaisessa mielenosoituskulttuurissa asia on uusi, ja on tiedostettava sen taustat.

Ensimmäinen | Edellinen | 1 2 3 4 | Seuraava | Viimeinen

Yleistä sivuista

Takku on tee-se-itse mediaprojekti, joka sanojen voimalla haluaa rohkaista meitä tavallisia ihmisiä välittömään, puolue-, ammattiliitto- ja järjestötoiminnasta riippumattomaan kapinaan (itse)tuhoisaa (epä)todellisuutta vastaan... Lue lisää

Miten osallistua

Takun toiminta perustuu käyttäjien lähettämään sisältöön. Kuka tahansa voi osallistua sisällön tuottamiseen ilman käyttäjäksi rekisteröitymistä... Lue lisää

Miete

The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men.
Alice Walker

Käyttäjätiedot





Rekisteröidy uutena käyttäjänä
Unohtuiko salasana?

Mediakeskus

Mediakeskus

banneri_vaaris

Väärinajattelija

banneri_akirjasto

Anarkistinen kirjasto

banneri_vappu_15

Vallaton vappurieha 2015

banneri_antivaalit

antivaalit.info

banneri_jkldiy

JKL DIY

banneri_meemit

Anarkistimeemit

banneri_varis

Varis-verkosto

banneri_kaninkolo

Mustan kanin kolo

banneri_vapaa

VAPAA

banneri_tyrni

Tyrnikirjasto

banneri_hirvitalo

Hirvitalo

banneri_hyokyaalto

Hyökyaalto

banneri_wikikko

Wikikko.info

banneri_oulutopia

OulUtopia

AMR Hki

AMR Hki

banneri_squathki

Squat HKI

banneri_aryhma

A-ryhmä

banneri_kirjakahvila

Turun Kirjakahvila

banneri_kapis

Kapinatyöläinen

banneri_pif

Punk In Finlandnet

banneri_lehtilehti

LEHTI

banneri_fifi

fifi.voima.fi

banneri_akl

Aseistakieltäytyjäliitto

banneri_tasajako

Tasajako

banneri_vallankumouksen

Vallankumouksen hedelmiä

banneri_oikeuttae

Oikeutta eläimille

banneri_stoptalvivaara

Stop Talvivaara

banneri_vastavirta

Vastavirta