Luo tunnus!
Kirjaudu
lauantai, 11.02. 2012 @ 01:49
 
Lisää Facebook-sivustolle

Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma

Naispuolisena anarkistina olen jo useita vuosia miettinyt ja etsinyt tulkintoja tai kirjoituksia "anarkafeminismistä." En ole löytänyt mitään. Lukuunottamatta muutamien 70-luvun kirjoitusten uusintapainoksia, jossa on pyritty määrittelemään termiä, ja useita anarkistinaisten kirjoituksia naiseutta eri tavoin käsittelevistä aiheista (etenkin naisten terveydestä), ei kirjoituksia aiheesta ole juurikaan olemassa. Green Anarchy-lehti (ja muut ekoanarkismin kannattajat) on viime aikoina pyrkinyt yhdistämään "anarkafeministisen" tai anti-patriarkaattisen kritiikin yleisemmän tason sivilisaationvastaiseen näkökulmaan.

Tämä on hyvä juttu - vaikkakin puhumisesta patriarkaalisuudesta yhtenä sivilisaation tukipylväänä on vielä pitkä matka sivilisaationvastaisen näkökulman laajentamiseen - sillä siihen sisältyy meidän patriarkaalisessa maailmassa elävien ja patriarkaalisuuden asettamaa kontrollia vastaan taistelevien naisten kokemukset ja havainnot. Tämä keskustelu on vilpitön pyrkimys puhua siitä, minkä eräät feministit (anarkistit ja muut) ovat määritelleet "miesten dominoimaksi" ja "naisille sopimattomaksi" ekoanarkistiseksi liikkeeksi, tavalla joka ei kuitenkaan tee kompromissia sivilisaationvastaisen ajattelun suhteen. Mutta kuten aina, voisimme mennä vielä pidemmälle. Pidemmälle vietynä patriarkaatin vastainen kritiikki pätee niin miehiin kuin naisiinkin (ja kaikkiin jotka identifioituvat niiden väliin, kuten lukuisat ihmiset ovat läpi historian). Patriarkaatin vastaisuus ei ole naisten asia. Me emme ole ainoita, jotka kärsivät pakotettujen sukupuoliroolien, työnjaon, väkivallan näkymättömäksi tekemisen jne takia. Päinvastoin, feminiinisen arkkityypin arvon laskun voidaan nähdä vastaavan sielu/ruumis -jakoa, joka on paljolti mahdollistanut ihmiskunnan ottaman rankan käänteen evoluutiossa kohti kesyttämistä ja sivilisaatiota. Tämä "kokonaisuus" vaikuttaa miehiin ja naisiin eri tavoin, mutta niitä ei voi määrällisesti vertailla.


Pääsyy siihen miksi en tunne samaistuvani "feministiseen" identiteettiin on se, että useimmat feministiset ajattelutavat kieltävät (tai ovat välinpitämättömiä) anarkistisiin ajatuksiin sisäänrakentuvan feminismin, anarkoprimitivistisistä ajatuksista puhumattakaan. Liberaali feminismi pyrkii vahvistamaan itseään miesten kustannuksella. Olin ennen liberaali feministi. Opiskelin yliopistossa teorioita, ja toteutin niitä kiusaamalla ja pakottamalla miehiä jatkuvasti mukautumaan naisten tahtoon hyvityksenä tuhansien vuosien patriarkaalisuudelle. Kun minusta tuli anarkisti, tämä "identiteettipolitiikka" tuntui vähitellen yhä enemmän ja enemmän yksinkertaistetulta yhden asian liikkeeltä, ja taktiikkamme alkoivat tuntua autoritäärisiltä. Minua edelleen otti aivoon miesten käytös, joka paljasti miesten etuoikeuksien olemassaolon (ja edelleenkin minua ottaa se päähän), mutta lopulta päätin vaikuttaa seksismiin eri tavalla. Jälkeenpäin ajateltuna ymmärrän mistä kiukkuni sai alkunsa, ja miksi valitsin suunnata sen sillä tavoin. Ymmärrän jopa mistä useiden liikkeidemme radikaalien naisten raivo on lähtöisin, ja näen sen mahdollisuutena heille edetä kohti todellisempaa vapautumista.

Ja mitä tulee miesvaltaisuuteen, on ekoanarkistisessa "liikkeessä" aktiivisesti toimivista ja itsensä ekoanarkisteiksi määrittelemistä ihmisistä epäilemättä valtaosa miehiä. Tämä ei toki merkitse, etteivätkö monet anarkistit ja radikaalit naiset, aivan kuten monet militantin anarkistisen alakulttuurin ulkopuolella olevat ihmiset, ajattele ekoanarkistisella tavalla. Samaan tapaan kuin keskustellessani biotekniikan ja maatalouden aiheuttamista riskeistä ruuan turvallisuuteen, keskustellessani naisia erityisesti kiinnostavista aiheista, kuten omaan terveyteemme vaikuttamisen mahdollisuuksien menettämisestä, synnyttämisestä, seksuaalisuudesta, ruumiinkuvasta jne, puhun aiheista teollisuuden/sivilisaation vastaisesta näkökulmasta, ja olen huomannut, että ihmiset ovat aidosti samaa mieltä kanssani. Pyrin tietoisesti julkisesti identifioitumaan ekoanarkismiin, jotta ympärilläni olevat - naiset mukaanlukien - voisivat pohtia sivilisaationvastaisen ajattelun merkityksellisyyttä. Haluan että useammat naiset kirjoittavat Green Anarchyyn - puhuakseen sivilisaation "kokonaisvaltaisuudesta" erityisesti naisen näkökulmasta.

Aloin kehittää omaa "vihreän anarkafeminismin" brändiäni (jos se pitää jotenkin määritellä) tutustuttuani "ekofeministisiin" ajattelutapoihin. Nämä ideat muistuttavat läheisimmin patriarkaatin vastaista ja sivilisaationvastaista kritiikkiä, mutta valtaosa niistä ei ole yhteensopivia anarkismin kanssa. Jumalattaria palvovien kulttuurien ihannointi esimerkkinä siitä että matriarkaalinen yhteiskunta on jotenkin patriarkaalista parempi, on täyttä roskaa. Tämä ei paljoa poikkea ajatuksesta, jota valtiota puolustavat liberaalit feministit ajavat siitä, että naispresidentti voisi pelastaa maailman. Osa siitä on jopa kolonialistista (sen valikoidessa alkuperäiskansojen viisauksia) tai "olemusajatteluun" perustuvaa siten, että se määrittelee naisen vallan lisääntymiskyvyn kautta. Anarkistina olen tuntenut "ekofeminismin" itselleni vieraaksi, mutta olen myös kiinnostunut siitä osittain. Chellis Glendinning sai minut innostumaan siitä ihan uudella tavalla.

En ole koskaan tuntenut itsensä ekoanarkisteiksi määritteleviä miehiä, jotka kieltäisivät patriarkaalisuuden instituution epäsopivana anarkismiin tai primitivistiseen ajatteluun. Analyysia aiheesta ei ole RIITTÄVÄSTI, mutta se ei ole yksinkertaisesti sama asia. Analyysin puute on tullut patriarkaalisessa maailmassa elämisen sivutuotteena, kuten ovat monet mutkin puutteet kaikissa liikkeissämme, ja luulen että monet ekoanarkistimiehet alkavat huomata tämän (ainakin he jotka tunnen). Tämä huomio on tapahtunut osittain vastauksena radikaalien naisten hellittämättömyyteen, ja vaikka vierastan monia heidän taktiikoistaan, olen oikeastaan mielissäni nähdessäni että niitä joihin tämä toiminta kohdistuu (jotka eivät kaikki muuten ole miehiä) eivät ole kieltäytyneet kohtaamasta asiaa, josta tässä mielestäni on kyse: patriarkaatin vastaisen näkökulman vajavaisuus. Yksi pelkoni aihe oli, että joidenkin naisten halveksittavat, autoritääriset, manipuloivat taktiikat voisivat aiheuttaa vastaiskun feminististä kritiikkiä vastaan ja hämärtää anarkismiin sisältyvää feminismiä. Aiemmin en juuri välittänyt feministisen raivoni seurauksista (ja kun se kohdistuu tiettyjä ihmisiä kohtaan, en edelleenkään välitä). Mutta kun se kohdistuu ihmisiin, jotka taistelevat täydellisen vapauden puolesta, vaikka he olisivat kuinka taantumuksellisia silloin kun heidän etuoikeuksiaan asetetaan kyseenalaisiksi (eivätkö useimmat meistä ole?), olen melko varma siitä, että jos olemme tosissamme sen suhteen minkä sanomme yrittävämme tuhota ja luoda uudelleen, meidän TÄYTYY toimia yhdessä taistelussa patriarkaalisuutta vastaan.

En yritä sanoa, etteikö "separatismi" patriarkaalisuudesta poisoppimisen taktiikkana voisi olla käyttökelpoinen niin miehille kuin naisille. Uskon vahvasti "miehet seksismiä vastaan" -tyyppisiin ryhmiin, ja "naisten turvallisiin tiloihin". Pidän naisten välisen solidaarisuuden ja sisaruuden ajatuksista (vaikka olenkin nähnyt niihin sisältyvän valtataisteluja), ja vaikkakin "veljeyden" käsite vähän kauhistuttaakin minua, en kiellä etteikö siinä voisi olla vapautumisen potentiaalia. En myöskään puhu tässä seksistisen väkivallan vastustamisesta, naisvihasta tai homofobiasta - näiden asioiden ollessa kyseessä ei koskaan ole tarvinnut kiistellä siitä pitäisikö ne hyväksyä vai ei. Niiden suhteen en juurikaan tee kompromisseja.

Osana sivilisaation rakenteita patriarkaalisuuden vaikutukset eivät purkaudu tai häviä meidän yhteisöistämme lähiaikoina. Kuten uskonnon, kesyttämisen, maatalouden, lineaarisen ajan ja symbolisen ajattelun pitkäaikaiset vaikutukset, edessämme on valtava haaste pikemminkin tunnistaa kuin unohtaa ne tavat joilla patriarkaalisuus on vieraannuttanut meidät luonnosta, toisistamme ja omasta sisäisestä villiydestämme. Patriarkaalisuuden vallan vaikutuksista naisiin tänä päivänä on kirjoitettu ja sanottu paljon, ja toivon näkeväni että tämä keskustelu jatkuu. Mutta feministisen tietoisuuteni kohottua lähes kymmenen vuotta, lähinnä muiden naisten keskuudessa, olen valmis kuulemaan siitä ja keskustelemaan siitä miesten kanssa. On yksi asia, että miehet lukevat patriarkaalisuuden mukaan siihen instituutioiden listaan, jonka sivilisaation määritelmä pitää sisällään. On toinen asia määritellä patriarkaalisuuden vaikutus sivistyneissä yhteiskunnissa elävien miesten itsemääräämiseen ja sosiaaliseen evoluutioon, ja keskustella siitä miten voimme voittaa sen yhdessä päivittäisten tekojemme kautta. Aivan kuten meidän tulee olla tietoisia niistä tavoista joilla taistelemme valtiota vastaan, tuemme toisiamme kun valtio iskee takaisin, ja kehitämme yhteisöllisiä projekteja jotka kukistavat meitä hallitsevat instituutiot. Patriarkaalisuuden vastaisuus ei ole ainoastaan puheenaihe, joka pitäisi tuoda julki. Se on tietoisuus jonka pitäisi alleviivata elämäämme taistellessamme sivilisaation voimia vastaan elvyttääksemme ikivanhat tavat, samalla kun käytännössä toteutamme kokonaan uutta tapaa elää kesyttämisen jälkeisessä yhteiskunnassa.

-Witch Hazel

Alkuperäinen teksti "The Revolt of Adam and Eve" Bloodlust-zinessä

11 kommentti(a)

Allaolevista kommenteista on vastuussa vain niiden kirjoittaja. Sivusto ei ole vastuussa niistä.
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, torstai, 27.08. 2009 @ 13:53
miten on, löytyykö täältä suomen keskusvallan piiristä yhtään "men against sexism"-ryhmää, joka nimenomaan pyrkisi taistelemaan patriarkaalisuutta vastaan (siis muita kuin näitä masentavia mies vailla tasa-arvoa-äijiä ja "ilman" jääviä ruikuttajia)? olisi mielenkiintoista tietää miten paljon ylipäänsä (anarkisti)miehet ovat kiinnostuneet kamppailemaan seksismiä vastaan, ja miten se konkreettisesti näkyy toiminnassa ja asenteissa?
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, torstai, 27.08. 2009 @ 14:17
itse olen "miehenä" (käyttääkseni lokeroita) ja anarkistina erittäin kiinnostunut seksismistä ja sukupuolirooleista, ja ymmärrän niiden olevan yksi alistamisen ja hallinnan muoto. Myös sivilisaation tulemisen vaikutus patriarkaatiin syntymiseen on huomioitava.
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, lauantai, 29.08. 2009 @ 11:55
Oli mukava kuulla että anarkafeministinen kirjoittaja ei pidä matriarkaattia patriarkaattia parempana. Matriarkaatti l. vanhojen naisten hegemonia (de facto vaikkei de jure) on näkemäni ja kuulemani perusteella tärkeä osasyy siihen, miksi eräässä täkäläisessä ekokylässä on niin suuri vaihtuvuus ja ankeahko yleistunnelma.

Ongelman ytimessä on sukupuolisuus sinänsä, joka on perusluonteeltaan ratkeamaton luova ristiriita - ja joka ei suinkaan rajoitu kaksiulotteiselle janalle maskuliinisuus ja feminiinisyys.

Ekoanarkistisesta näkökulmasta, jos ja kun sellaisena pidetään omavaraisuuteen suuntautuvaa ja (itse)tuhoisesta yhteiskunnasta/sivilisaatiosta irtautuvaa tai poiskasvavaa toimintaa ja elämäntapaa, erityisen ongelman muodostaa vanhemmuuteen liittyvät vaikeat vastuukysymykset ja niiden käytännön toteutukset, jotka mitä ilmeisemmin ovat keskimäärin äideille hankalempia kuin isille, isien vaikeuksia suinkaan vähättelemättä. Malliesimerkki lienee Lasse Nordlund, joka eukon ja lapset otettuaan joutui luopumaan tiukasti omavaraisesta elämäntavasta - sellaisten elämän peruskysymysten edessä, että kuinka voi sanoa äidille ettei anna kipeälle lapselle lääketeollisuuden antibioottia, koska laajemmasta vinkkelistä katsoen sellainen touhu ei ole kestävää. No ei vaan voi. Ja kun ei voi, miten sitten käy ekoanarkistisen elämäntavan ja sivilisaatiokritiikin käytännön toteutuksen?

Tällaiset pohdinnat ja turhautumat aiheuttavat helposti päänsärkyä, johon tiukkapipoinen ekoanarkistiprimitivisti ei voi helpotukseksi nauttia kuin luomuasetyylisalisyyliä rektaalisesti - eli eikun mehtään ja pajukeppi pyllyyn...
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, lauantai, 29.08. 2009 @ 17:18
"kuinka voi sanoa äidille ettei anna kipeälle lapselle lääketeollisuuden antibioottia, koska laajemmasta vinkkelistä katsoen sellainen touhu ei ole kestävää. No ei vaan voi. Ja kun ei voi, miten sitten käy ekoanarkistisen elämäntavan ja sivilisaatiokritiikin käytännön toteutuksen?"

Ehkä käy silleen että alkaa etsiä vähäsen pidemmälle mietittyjä strategioita kuin pyrkiä mahd täydelliseen oman elämän utopiankaltaisuuteen?
Katsomalla eko-omavaraisuus-elämäntapavalintoja vähemmän moraalisina valintoina (ja Suuren Marttyyrikunnian merkkinä) ja enemmän käytännön kysymyksinä:
Esim. "Jos harrastan käytäntöä X, siitä koittuu minulle haitta Y, mutta hyöty Z. Voinko järjestää asiat niin, että haitta Y on mahd harmiton, tai pystynkö sietämään tai kompensoimaan sen käytännöllä Q? Tai onko haittatekijä Y mahdollisesti hyötytekijä jos haluan harrastaa käytäntöä P?"

Mielestäni ekoanarkismi on tosi fiksu aate verrattuna ekologismiin yleensä, koska anarkismin myötä se sisältää myös jonkun muun tavoitteen kuin ekologisuuden: Voi siis lakkaa tuijottamasta ainoastaan teknistä eko-näkökulmaa, ja pohtia esim. elämäntapavalintoja ensisijaisesti sen perusteella tuoko ne yksilöllistä/yhteisöllistä vapautta. Omavaraisuus painotuksella omaehtoisuus eikä vain omavastuu. (Joillain ekotyypeillä ja -jutuilla tuntuu keskiössä olevan yksilön vastuu kohti abstraktia maailmanyhteiskuntaa käyttää sen resursseja mahd taloudellisesti. Täs ei mun mielestä ole edes ekologista, eli vuorovaikutussuhteiden, näkökulmaa, vaan juuri ekonominen, eli resurssihallinnan.)
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, lauantai, 29.08. 2009 @ 18:40
Pidemmälle mietittyjen strategioiden (kuten tulevien sukupolvien huomioonottaminen kaikissa päätöksissä) soveltaminen arkipäivän tilanteissa - ja siihen liittyvät vaikeudet - on nimenomaan se villakoiran ydin jota tässä pyöritellään.

Jos jatketaan mainitulla esimerkillä, antibiootti on erinomainen esimerkki hetken helpotuksesta tautiin ja huoleen, mutta sillä on pidemmän aikavälin haitallisia vaikutuksia organismin luomuterveyteen l. vastustuskykyyn koska se tuhoaa ihmisen symbioottista bioottieläimistöä (tai tervettä yhteyttä maahan) laajalla kirjolla, synnyttää noidankehämäisen kilpajuoksun resistenttien kantojen kehittymisen ja entistä "tehokkaampien" antibioottien välillä.

Eikä ongelmat lopu tähän, antibiootteihin turvautumalla totutetaan lapset oman esimerkin kautta luottamaan ja turvautumaan systeemin tarjoamaan hierarkkiseen lääketieteeseen vaikka on kohtuullisen hyvin tiedossa, että nykyisenkaltaista lääketiedettä tuottava systeemi tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa tällä vuosisadalla ja lapsien elinaikana. Sen sijaan että koitettaisiin opetella omavaraisuutta ja kotikonsteja ja itseluottamusta pienyhteisöjen kykyihin hoitaa ja parantaa lastentauteja ym. perusvaivoja jo nyt eikä vasta sitten kun on myöhäistä alkaa opetella, kun muita vaihtoehtoja ei enää ole tarjolla.

Ja toi on vaan yksi puoli, jota joku vastuullisista vanhemmista saattaa käytännön tilanteessa miettiä, samalla kun toinen on puolestaan huolesta hysteerisenä ja sekin pitää ottaa tilanteessa huomioon ja vuorovaikutussuhteet ja esimerkilliset toimintatavat jotka liittyy (anarkistiseen???) vanhemman valtaan ja vastuuseen.

En luule että tällainen kuvitteellinen esimerkki on ollenkaan kaukana sivilisaatiokriitikoiden arkipäivän ongelmista vaan tällaistahan tämä elämä paljolti on. Jotenkin tuli vaan mieleen anarkafeminismistä että ois varmaan ihan hyvä puhua tällaisistakin "ruohonjuuritason" ongelmista ja jakaa kokemuksia. :)

Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, sunnuntai, 30.08. 2009 @ 12:38
joo, ehdottomasti hieno aloite tämän aiheen nostaminen!
Tuo yllä mainittu hysteerinen vanhempi (jonka stereotyppinen sukupuoli emme muuten tietenkään arvaa :| ) on ehkä se villakoiranytimen protoni tai jotain... Eli: totutut ajatus- ja tunnekaavat ja -yhteydet. Ellei halu mennä ekopoliisi-linjalle, pitää jotenkin tasapainoilla, tai muuten käsitellä, "asiallisuutta" ja "tunteellisuutta".

Mä mietin ehkä semmoista "tässä ja nyt" -linjaa: että jos jostain tietystä teosta tms on jollekulle pelkästään vaivaa (tai jos hyöty on marginaalinen, tai perustuu siihen että parisatatuhatta muuta pitäis tehä samoin koko ajan) tässä ja nyt, niin sit antaa olla.
En tiiä kuinka vedenpitävää tää on: ehkä se on tapauskohtaista.

Sit tietty ois hyvä just pystyä _käsittelemään_ noita tunne-/ajatuskaavoja yms, saamaan aikaseks jokin prosessi kohti niiden muuttumista. Vaikeaa.
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, sunnuntai, 30.08. 2009 @ 13:42
Toistaiseksi elämme maailmassa jossa on "vaihtoehtoja" hoitaa sairauksia (ja muitakin ongelmia), mutta ehkä tulevaisuudessa ei ole niin, jos lääkkeet kallistuvat tai niiden tuonti tai tuotanto jostain syystä lakkaa. Siitä syystä ainakin, vaikka tietysti muut syyt menevätkin sen edelle, on vastuullista ja järkevää opetella luonnon parannuskeinoja ja lääkintää. Itse olen jopa miettinyt, pitäisikö opiskella sairaanhoitajaksi, niin oppisi ainakin jotain perusjuttuja, niin olisi joku joka osaisi hoitaa tovereita romahduksen koitaessa :)

Mitä anarkafeminismiin tulee, niin näiden juttujen pitäisi olla kaikkien sukupuolten asia. Varsinkin seksuaaliterveys on profiloitunut jotenkin naisten jutuksi, ilman muuta siksi että se on todella keskeinen osa naisten elämää, jonka länsimainen terveydenhuolto on vienyt pois naisten itsensä hallinnasta. Mutta miksei tämä pätisi myös miehiin? Kasvilääkinnällä kaikkien vaivojen poistaminen on toki työlästä, mutta ainakin vaivan arvoista opetella edes vähän, sillä se opettaa ihmisen tutustumaan kehoonsa tämän lyhyen elämän ajan eri tavoilla kun pillerien popsiminen (jaa, eiköhän me kaikki olla tästä samaa mieltä...)
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, maanantai, 31.08. 2009 @ 11:44
"Mitä anarkafeminismiin tulee, niin näiden juttujen pitäisi olla kaikkien sukupuolten asia. Varsinkin seksuaaliterveys on profiloitunut jotenkin naisten jutuksi, ilman muuta siksi että"
...kuten niin monen muunkin naisliikkeiden esillenostaman asian kanssa, kyse on lähinnä siitä ettei kukaan muu ole nähnyt sen eteen hirveästi vaivaa. Tämä kyllä pätee myös näis anarkokuvioissa, missä juuri nää seksuaaliterveysjutut (sekä myöskin yrttijutut yms) on pääosin naishenkilöiden vetämiä.
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, maanantai, 31.08. 2009 @ 13:37
aivan, tarkoitin juurikin että profiloitunut (eko) anarkistikuvioissa. sitä vähän ihmettelenkin, että miksi edelleen miehiä tuntuu näissä hommissa kiinnostavan vähemmän sukupuoliroolien murtaminen ja uusiin käytäntöihin opettelu kuin naisia? esimerkiksi tampereen ladyfestejä (käytän nyt tällaista helppoa esimerkkiä, vaikka arkipäiväisempiä esimerkkejäkin olis varmasti) oli järkkäämässä ehkä yksi tai kaksi tyyppiä, joiden synnynnäinen sukupuoli on mies. ja kuinkahan paljon vaikka takkuun artikkeleita tai kommetteja kirjoittelevista on miehiä ja naisia? syyllistyn kaksijakoiseen sukupuoliajatteluun taas, myönnetään, mutta niiden murtamisen lähtökohtana on hyvä olla joku selvyys siitä, miten ihmiset itsensä mieltävät, ja millaisia tulkintoja sukupuolesta muilla ihmisillä on.
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, tiistai, 1.09. 2009 @ 14:18
mitään ryhmiä ei kyl taida olla. Voisin kyllä lähteä perustamaan jossain vaiheessa, koska se tuntuu mielekkäältä ja tärkeältä aiheelta. Tälhetkel ei kyl oo henk.koht kapasiteettia enää yhteenkään projektiin lisää.

Miten se näkyy käytännössä? Varmaan tyypeillä lähinnä henk.koht. omien ajatus- ja käytöstapojen huomioimisena, ja pyrkimyksenä huomioida erityisesti ei-mieshenkilöiden tapoja ja kommunikaatiota (koska seksismin yksi oire on niiden epähuomioiminen).
Tosi hot on mun mielestä käytännön solidaarisuuden osoittaminen, mutta kun on objektiivisesti ylivalta-asemassa, on helppoa sen lipsua hyväntekeväisyydeksi

Solidaarisuus = keskiössä toisen tarpeet, ja millä tavalla toinen tarvitsee saada tarpeitaan huomioitua
Hyväntekeväisyys = keskiössä halu nähdä itseään avuliaana jollekin 'tarvitsevalle'
Aatamin ja Eevan kapina - ekoanarkafeministinen näkökulma
Anonyymi, tiistai, 1.09. 2009 @ 20:10
"sitä vähän ihmettelenkin, että miksi edelleen miehiä tuntuu näissä hommissa kiinnostavan vähemmän sukupuoliroolien murtaminen ja uusiin käytäntöihin opettelu kuin naisia?"

Jos näillä hommilla viitataan ekoanarkismin käytännön toteutuksiin eli ns. ekokyliin, joissa päätöksenteko tapahtuu enemmän tai vähemmän anarkistisesti (vaikkei sanaa käytettäisikään), niin ainakin ittelleni olennaista ja koko jutun juoni yhteisöhommissa on että jokainen yhteisö on ja saa olla omanlaisensa - kunhan kunnioittavat muidenkin elämäntapaa niin kauan kuin se ei uhkaa toisten elinehtoja.
Eli yhteisölliseen anarkismiin kuuluu mielestäni sekin, että jokainen yhteisö luo itselleen sellaiset sukupuoliroolit ja -tavat tai on luomatta kuin sille sopii. Mistään universaalimoraalista en tykkää vaan vastustan periaatteellisista syistä.

Enkä mä tiedä kiinnostaako miehiä sukupuoliroolien murtaminen vähemmän kuin naisia, mututuntumalta vois esmeks veikata että miehet saattaa olla esmeks keskimäärin kiinnostuneempia polyamoriasta kuin naiset ja vähemmän parisuhdeorientoituneita. Mut tiijäpä tuotakaan, oikeesti. Ja voipi olla myös että miehet on kiinnostuneita murtamaan sukupuolirooleja eri tavoin kuin naiset. Enkä pistä edellisessä lauseessa 'miehiä' ja 'naisia' rimpsukoihin, kiusallanikaan, vaan jääkööt tuolleen jollekin epämääräisen ironian tasolle. Ja kai heteronainen/-mies saa edelleenkin olla heteronainen/-mies, jos se ittensä sellaiseksi tuntee? :)

Tuli muuten mieleen, mahtaakohan "näissä hommissa" olla paljonkin jengiä joka on kiinnostunut sukupuoliroolien murtamisesta jollain hieros gamos -tyyppisellä magialla? :D

Yleistä sivuista

Takku on tee-se-itse mediaprojekti, joka sanojen voimalla haluaa rohkaista meitä tavallisia ihmisiä välittömään, puolue-, ammattiliitto- ja järjestötoiminnasta riippumattomaan kapinaan (itse)tuhoisaa (epä)todellisuutta vastaan... Lue lisää

Miten osallistua

Takun toiminta perustuu käyttäjien lähettämään sisältöön. Kuka tahansa voi osallistua sisällön tuottamiseen ilman käyttäjäksi rekisteröitymistä... Lue lisää

Käyttäjiä paikalla

Vieraita sivustolla: 10

Tapahtumat

Pääkalenteri

lauantai 11.02.2012

Miete

Jos nykyinen tilanne jatkuu, itse käsite ´sosialismi´ muuttuu kirosanaksi
Pjotr Kropotkin,
kirjeessä Leninille maaliskuussa 1920 

Oma tunnukseni





Rekisteröidy uutena käyttäjänä
Unohtuiko salasana?

-


Mediakeskus


Uutisia ja ajankohtaista maailmalta

15M Suomi

15M Suomi

Vallattomia ääniä Tampereen kaduilta banneri

Vallattomia ääniä Tampereen kaduilta -feed

JKLDiy

fifi

Hyökyaalto

Vallankumouksen hedelmiä

Väärinajattelija

Wikikko

Mustan Kanin Kolo

Hirvitalo

Vastavirta