Luo tunnus!
Kirjaudu
lauantai, 11.02. 2012 @ 22:43
 
Lisää Facebook-sivustolle

Urvision - Villejä visioita

11.-17. elokuuta 2008
Metsässä Tukholman lounaispuolella

Urvision on näkemys villistä elämäntavastamme. Kutsumme luonnolliseen ympäristöön kaikki, jotka haluavat/kaipaavat/tavoittelevat elämää sivilisaation ulkopuolella, viikoksi luomaan visioita, verkostoitumaan, jakamaan ajatuksia ja taitoja. Kutsumme sinut viettämään viikkoa, jonka ajan olemme osa villiä, jonka aikana voimme löytää energiaa ja inspiraatiota pyrkimyksissämme kohti tasapainoista elämää. Visiomme tapaamisesta on viikko, joka pitää sisällään kaikki keräilijämetsästäjäelämään liittyvät osa-alueet - elämäntapaan, jota meidän on tarkoitettu elävän. Pyrimme kohti kokonaisvaltaista näkökulmaa, joka koskettaa käytännöllisiä, pohdinnallisia, sosiaalisia ja henkisiä villin elämän osa-alueita. Tämä sisältää myös sen kuinka parhaiten puolustaa luontoa, jonka osa olemme, sivilisaation tuhoisuutta vastaan.
Urvision tullaan järjestämään vapauden hengessä, jossa antaminen on saamista. Joten jos sinulla ei ole rahaa, voit silti tulla tapaamiseemme. Ruoka, vegaaninen ja paleo, on ilmaista tai perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin. Kokoontumisen aikana voit tulla ja mennä mielesi mukaan. Tapaamisesta saattaa tulla liikkuva, koska emme tunnusta sivilisaation maanomistusoikeuksia ja siten emme kysy lupaa olla alueilla joilla ei ole ihmisasutusta. Tässä on myös yhteys pyrkimykseemme kohti liikkuvaa (nomadista) elämää.

Saadaksesi lisätietoja suunnitelmistamme sen suhteen mitä aiomme tehdä tapaamisessa, mitä on hyvä tuoda, ja saapumisohjeista, ota yhteyttä osoitteen www.vildvaxande.org kautta. Sama pätee myös muihin kysymyksiin.

Lopuksi haluamme sanoa että osa tapaamisen visiota on elämän juhlistaminen. Villiyden ja vapauden juhla, kiitollisuuden hengessä kaikkea sitä kohtaan mitä meille on annettu.

Luonnon kanssa tasapainossa olevan elämän puolesta,

Det vildvaxande kollektivet
vildvaxande.org


Alustava ohjelma

Maanantai 11.8.

    8-9 Aamupala ja aamutapaaminen
    9-12 Tervetulotoivotukset ja puhumista tapahtuman järjestelyistä
    12-14 Lounas
    14-17 Puun kaivertaminen. Jousen tekeminen. Ompelemista
    17-19 Päivällinen
    19-22 Avausseremonia. Rinki
Tiistai 12.8.
    8-9 Aamupala ja aamutapaaminen
    9-12 Huovutus ja värjäys. Vihreä anarkia. Tietoisuuden harjoittaminen
    12-14 Lounas
    14-17 Tulenteko. Sisäinen ja ulkoinen alastomuus. Luonnolliset ehkäisymenetelmät
    17-19 Päivällinen
    19-22 Synnytys. Ympäristön puolustaminen
Keskiviikko 13.8.
    8-9 Aamupala ja aamutapaaminen
    9-12 Energiaharjoituksia. Kasvikävely. Käsitöitä koivuntuohesta
    12-14 Lounas
    14-17 Narun ja köyden tekeminen. Kasvilääkintä & shamanismi. Permakulttuuri
    17-19 Päivällinen
    19-22 Naisten rinki. Miesten rinki
Torstai 14.8.
    8-9 Aamupala ja aamutapaaminen
    9-12 Hierontaa. Puun kaiverrusta. Piilotetut valtarakenteet
    12-14 Lounas
    14-17 Solmut. Tulenteko. Villi vanhemmuus
    17-19 Päivällinen
    19-22 Rumpumatka. Todenpuhuminen
    Yöllä Visioiden etsintää
Perjantai 15.8.
    8-9 Aamupala ja aamutapaaminen
    9-12 Kasvikävely. Ansat
    12-14 Lounas
    14-17 Heimon muodostaminen. Tarkkaavaisuuden harjoittamista
    17-19 Päivällinen
    19-22 Inkaseremonia. Empaattinen kommunikointi. Kivenhakkaus

Lauantai 16.8.

    8-9 Aamupala ja aamutapaaminen
    9-12 Kivenhakkaus. Jousen tekeminen. Sähkösäteily
    12-14 Lounas
    14-17 Jousella ampuminen. Kivenhakkaus. Neuvottelut ja konfliktit
    17-19 Päivällinen
    19-22 Jäähyväisjuhla ja seremonia

Sunnuntai 17.8.

    8-9 Aamupala ja aamutapaaminen
    9-12 Hikimajan rakentamista
    12-14 Lounas
    14-17 Siivoamista. Hikimajan rakentamista
    17-19 Päivällinen
    19-22 Siivoamista. Hikimajan rakentamista

Lyhyitä kuvauksia ohjelmasta (aakkosjärjestyksessä):

  • Ansat
    Opettelemme rakentamaan yksinkertaisia ansoja pienten eläinten pyytämistä varten. Niitä ei käytetä tapaamisen aikana
  • Avausseremonia
    Pidämme lyhyen seremonian Urvisionin avaamiseksi ja kiittääksemme maata että voimme olla täällä
  • Empaattinen kommunikointi - kuinka luoda yhteys?
    Mitä kommunikoinnissamme on sellaista mikä tekee yhteyden luomisesta vaikeampaa tai helpompaa? Kuinka voimme saada omat ja muiden tarpeet kohtaamaan?
  • Energiaharjoituksia
    Opi tuntemaan
  • kehosi energiat
  • Heimon muodostaminen
    Suunnittelua niille jotka haluavat rakentaa todellisen fyysisen yhteisön ja elää yhdessä jossain
  • Hieronta
    Hieromme toisiamme
  • Hikimajan rakentaminen
    Rakennamme hikimajan saunoaksemme siinä päivä tapaamisen jälkeen, 18. elokuuta
  • Huovutus ja värjäys
    Opetellaan tekemään huopakangasta villasta
  • Jousella ampuminen
    Ammumme jousella ja nuolella
  • Jousen tekeminen
    Keräämme ainesosat ja rakennamme jousen. Osallistujien kannattaa tuoda mukanaan puukko ja kirves
  • Jäähyväisjuhla ja seremonia
    Juhlimme! Tuokaa soittimia!
  • Kasvikävely
    Syötävien luonnonvaraisten kasvien tunnistamista
  • Kasvilääkintä perinteisessä ja uudessa shamanismissa
    Ajatuksia, haasteita ja mahdollisuuksia
  • Kivenhakkaus
    Kivenhakkaaja Dan Kärrefors näyttää miten kivestä voi tehdä teräviä työkaluja ja nuolenkärkiä
  • Käsitöitä koivuntuohesta
    Teemme koivuntuohesta tupen puukkoon, kulhon sekä sandaalit
  • Köysi/naru
    Opettelemme muutamia eri tapoja narujen tekemiseksi luonnomateriaaleista
  • Luonnolliset ehkäisymenetelmät
    Keskustelua luonnollisista ehkäisymenetelmistä
  • Miesten rinki
    Millaista on olla mies ja mitä se tarkoittaa. Aloitamme keskustelun niin että mukana on vain miehiä, ja tapaamme myöhemmin naisten ringin
  • Naisten rinki
    Millaista on olla nainen ja mitä se tarkoittaa. Aloitamme keskustelun niin että mukana on vain naisia, ja tapaamme myöhemmin miesten ringin kanssa
  • Neuvottelut ja konfliktit
    Keinoja käsitellä riitoja ja saavuttaa sopu
  • Ompelemista
    Ompelemme hanskat
  • Permakulttuuri
    Omavaraisuuden saavuttamista permakulttuurisen puutarhafilosofian avulla
  • Piilotetut valtarakenteet
    Tarkastelemme yhteiskunnassa olevia piilomekanismeja joita nykyiset poliittiset mallit eivät tuo esiin. Kuinka sotaa terrorismia vastaan käytetään psykologisen sodankäynnin muotona. Onko ilmaston lämpeneminen ja öljypiikki totta vai huijausta?
  • Puun kaivertaminen
    Kaiverramme puusta kulhon, lusikan ja muita juttuja
  • Rinki
    Kuinka luoda ryhmiä jotka pohjautuvat hierarkian sijaan yhteistyöhön. Lisäksi jotain shamanistijuttuja
  • Rumpumatka
    Toisenlaista tietoisuutta tavoitellaan shamanistisin keinoin
  • Sisäinen ja ulkoinen alastomuus
    Keskustelua alastomuudesta sielussa ja ruumiissa
  • Solmut
    Opettelemme tekemään muutamia hyödyllisiä solmuja
  • Synnytys
    Keskustelua maanläheisestä/villistä synnyttämisestä
  • Sähkösäteily - sitä on ilmassa
    Keskustelua pitkäkestoisesta sähkösäteilystä. Miten se vaikuttaa kaikkeen elävään. Lisäksi puhutaan sähköyliherkistä ihmisistä ja siitä mitä hyötyjä voi olla elämästä sähkösäteilyn ulkopuolella.
  • Tarkkaavaisuuden harjoittaminen
    Harjoituksia tarkkaavaisuuden ja huomiokyvyn parantamiseksi
  • Tietoisuuden harjoittamien
    Harjoituksia joilla saavuttaa alkuperäisväen mallinen tietoisuus
  • Todenpuhuminen
    Opettelemme olemaan aitoja kun puhuessamme ja kuunnellessamme, luonnollisessa kommunikaatiossamme. Puhumme myös sivistyneen yhteiskuntamme täyttävästä uhrimentaliteetista
  • Tulenteko
    Keräämme materiaalit ja teemme tulta jousipora -menetelmällä ja käsin
  • Vihreä anarkia
    Johdatus ekoanarkistisiin ajatuksiin, sekä keskustelu
  • Villi vanhemmuus
    Johdatus aiheeseen ja keskustelua villistä ja maanläheisestä vanhemmuudesta. Mikä on luonnollista lapsillemme?
  • Ympäristön puolustaminen
    Keskustelua keinoista ja taktiikoista luonnon puolustamiseksi sivilisaation hyökkäyksiltä

Muita juttuja

  • Ruoka ja juoma
    Yritämme tarjota ilmaiseksi niin paljon ruokaa kuin mahdollista, mutta olisimme erittäin kiitollisia lahjoituksista, etenkin ruoan, mutta myös rahan muodossa. Ruoka-ainesten suhteen toivoisimme esimerkiksi pähkinöitä, munia, lihaa ja kalaa paleoruokavaliota syöville, sekä papuja, linssejä, riisiä, pastaa, leipää jne.. kasvissyöjille. Tietenkin otamme vastaan myös vihanneksia ja hedelmiä, mutta niiden saaminen on meille helpompaa.

    Iso osa ruoasta on dyykattua, eli tavaraa mitä kaupat ovat heittäneet pois. Se tarkoittaa sitä että paleomenu ei valitettavasti voi tarjota villiä lihaa, vaan joutuu tarjoamaan teollista lihaa, sillä sitä onnistumme saamaan. Joten jos et halua syöd sitä tai vegaaniruokaa, tuo omat ruokasi.

    Jos mahdollista niin tuo jotain ruokaa, koska sitten järjestäjien ei tarvitse dyykata niin paljoa.

    Ruoan teemme vuoroissa

    Juomme järvivettä, minkä ei pitäisi olla onglema, mutta jos olet herkkävatsainen niin voi olla hyvä idea tuoda vesisuodatin tai puhdistustabletteja, tai keittää vesi.

  • Asioita joita on hyvä olla mukana
    Teltta, makuupussi, puukko, lämpimät ja sateenpitävät vaatteet, kulho ja lusikka, taskulamppu, ruokaa ja/tai rahaa lahjoitukseksi, soittimia, rahaa distro-ostoksiin, pieni kirves, pussi kasvien keräämistä varten, nahkaa käsitöihin, hirvensarvia kivenhakkauspajaan, huopia hikimajaan jne...

  • Älä tuo
    Koiria ja kameroita

  • Asioita joiden suhteen tarvitsemme apua
    Ruoka, rahalahjoitukset, suuret ruoanlaittoastiat, aloitteita työryhmiksi ja keskusteluiksi, apua valmisteluissa ja siivoamisessa ennen ja jälkeen tapaamisen, pressuja, ensiapupakkauksia, sankoja. Jos voit auttaa jossain, olisi mukavaa jos voisit kirjoittaa siitä ja kertoa niin tiedämme siitä etukäteen.

  • Lapset
    Ovat erittäin tervetulleita.

  • Sijainti ja ilmoittautuminen
    Auttaaksesi meitä tapaamisen suunnittelussa, haluisimme että otat yhteyttä meihin ja kerrot kuinka monta teitä on tulossa ja syöttekö paleo- vai vegaaniruokaa. Meiltä saat tapahtumapaikan sijainnin ja saapumisohjeet. Ota yhteyttä sähköpostilla, tai soittamalla numeroon +46 76 11 74 664. Puhelin avataan todennäköisesti vasta noin viikkoa ennen tapaamista.

Englanninkielinen lentolehtinen

Kuvaus viime vuoden tapaamisesta (englanniksi)

31 kommentti(a)

Allaolevista kommenteista on vastuussa vain niiden kirjoittaja. Sivusto ei ole vastuussa niistä.
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, sunnuntai, 20.07. 2008 @ 22:36
"Villiyden ja vapauden juhla, kiitollisuuden hengessä kaikkea sitä kohtaan mitä meille on annettu."

Kuulostaa kyllä aikamoiselta uskovaisten touhulta.
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, maanantai, 21.07. 2008 @ 11:57
Miten?
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, maanantai, 21.07. 2008 @ 18:09
"Pidämme lyhyen seremonian Urvisionin avaamiseksi ja kiittääksemme maata että voimme olla täällä"

Jos tämä ei täytä uskonnolisuuden tai hihhuloinnin kriteereitä olisi ehkä syytä huolestua...
Maan palvontaa tai metsien mörköjä, samaa sontaahan tuo on kuin sen oletettavasti ristiinnaulitun jäbän palvontaskene.

"Toisenlaista tietoisuutta tavoitellaan shamanistisin keinoin"

Haiskahtaa douppailulta tai sitten hihhuloinnilta, tai pahimmassa tapauksessa molempia.

"- elämäntapaan, jota meidän on tarkoitettu elävän."

Aijai... Kuullostaa aika pahalta, onhan se hienoa kun on totuudet elämän tarkoituksesta selvillä. Muistuttaa vaan snadisti joltain fas... eiku usk... siis sori, ongelmallisten tahojen retoriikalta. Ei ehkä mitenkään kauhean älyllistä tai loppuun asti mietittyä julistusta. Ehkä siinä on taustalla sitten sitä primitiivistä epä-älyllisyyttä tms stereotypioiden uusintamista ;)
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, maanantai, 21.07. 2008 @ 23:12
Energiaharjoituksia Opi tuntemaan kehosi energiat

Ja mitähän energioita ne ovat? Onko kyse samoista olemattomista energioista joita esim. ns. kiinalaisen lääketieteen harjoittajat väittävät/luulevat manipuloivansa?

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 01:44

"Jos tämä ei täytä uskonnolisuuden tai hihhuloinnin kriteereitä olisi ehkä syytä huolestua... Maan palvontaa tai metsien mörköjä, samaa sontaahan tuo on kuin sen oletettavasti ristiinnaulitun jäbän palvontaskene."

Voi olla, tai sitten ei. Kiittäminen ei välttämättä ole palvontaa. Ei kai esimerkiksi ruokaa tehnyttä ystävää palvota jos häntä kiitetään siitä että hän mahdollistaa oman elämämme jatkumisen antamalla niinkin tärkeää elämän edellytystä kuin ruokaa. Se on toisen merkityksen tunnustamista ja arvostamista.

Selväähän on se, että kestävä elo on paikallista, ja tällöin varsin keskeistä on suhtautuminen muihin eläviin olentoihin. Nykypäivän ottamiskulttuurissa, jossa vain otetaan eikä tunnusteta muiden subjektien kuin ihmissubjektien olemassaoloa ('edistykselliset' saattavat tunnustaa eläinsubjektinkin), on omasta mielestäni pitkälti ekokatastrofin, kuten myös monien sosiaalisten katastrofien ydin. Kun oma elämäni ja selviytymiseni, kuten myös läheisteni elämä ja selviytyminen, on riippuvaista omassa lähiympäristössäni olevista elävistä olennoista, on mielestäni aiheellista suhtautua näihin olentoihin tarvittavalla kunnioituksella, olivat ne sitten eläimiä tai kasveja. Näin ollen on myöskin aiheellista mielestäni kiittää niitä olentoja jotka oman elämäni mahdollistavat, joskin verbaalinen puhe taitaa olla tässä yhteydessä turhaa. Kyse ei ole mistään sokeasta palvonnasta tai alistumisesta jonkun kirjan tai jumalan tahtoon (vrt. kristinusko), vaan kaiken elävän keskinäisriippuvaisuuden tunnustamisesta, joka on omasta mielestäni kestävän elämäntavan perusta.

En sitten tiedä tuleeko tuo seremonia olemaan maanpalvontaa jossa siltä otetaan kuviteltuja käskyjä vastaan sokeasti noudatettavaksi? Tuskin, mutta se selviää siellä. Oletan kuitenkin että siinä hiljennytään hetkeksi kunnioittamaan sitä ympärillämme olevaa elämää joka mahdollistaa oman elämämme, ja ollaan kiitollisia siitä että nämä muut elämänmuodot saavat elää omaa elämäänsä omilla ehdoillaan ympärillämme, sillä ilman niitä maailma olisi vielä entistäkin paskemmassa jamassa.

"Haiskahtaa douppailulta tai sitten hihhuloinnilta, tai pahimmassa tapauksessa molempia."

Tai ei kumpaakaan. Hihhulointi on kyllä niin epämääräinen sana että sitä voi ollakin mutta se taas ei välttämättä ole aina negatiivista.

Mutta toisenlaiset tietoisuuden tilat ovat todellisia, ja niiden olemassaolo on lienee selvää kaikille jotka ovat esimerkiksi syöneet "taikasieniä" ilman kuosaamistarkoitusta. Uskon että esimerkiksi nämä sienet aiheuttavat sellaista vaikutusta että aivoissa aktivoituu alueet jotka normaalisti ovat poissa käytöstä. Onhan yleistä tietoa että ihminen käyttää aivokapasiteetistaan vain murto-osan. Tällaiset toisenlaisen tietoisuuden tilat saattavat onnistua myös erilaisella rummutuksella, tanssilla, laululla ja rytmillä (niistä minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta), tai niiden ja sienten yhdistelmällä. Joka tapauksessa esimerkiksi "sienimatkan" aikana saavuttaa tiloja joissa ei voi puhua millään tavalla "päihtyneenä" tai "sekaisin" olemisesta, vaan nimenomaan toisenlaisesta, laajentuneesta tietoisuudesta. Tällaisessa tilassa onnistuu muun muassa kommunikointi ilman sanoja toisten samassa tilassa olevien kanssa, ja voidaan jopa puhua yhdistyneiden tietoisuuksien tunteesta/tilasta. Joka tapauksessa kyseisten tilojen kuvaaminen kirjoitetulla sanalla on käytännössä mahdottomuus, eikä sitä voi ymmärtää sellainen joka sitä ei ole kokenut, kun taas sen kokeneet ymmärtävät sanomattakin mistä on kyse. Toki tuon kaiken voi väittää olevan täyttä paskaa ja ettei tuollaisia tietoisuuden tiloja ole olemassa, mutta samaten henkilö joka ei ole koskaan kokenut kunnon orgasmia voi väittää sen olevan pelkkää kuvitelmaa. Itse asiassa uskon myös että orgasmissa aktivoituu sellaisia aivoalueita jotka muuten ovat poissa käytöstä.

Se miksi näihin aivotoimintoihin ei normaalioloissa päästä helposti käsiksi saattaa johtua siitä että vasen aivopuolisko dominoi oikeaa aivopuoliskoa ja saattaa näin ollen estää oikean aivopuoliskon kykyjen käyttöönoton normaalioloissa.

Aivojen toiminnasta suosittelen lämpimästi kirjallisuudeksi Graham Gynnin ja Tony Wrightin kirjaa "Left in the Dark".

"Aijai... Kuullostaa aika pahalta, onhan se hienoa kun on totuudet elämän tarkoituksesta selvillä. Muistuttaa vaan snadisti joltain fas... eiku usk... siis sori, ongelmallisten tahojen retoriikalta. Ei ehkä mitenkään kauhean älyllistä tai loppuun asti mietittyä julistusta. Ehkä siinä on taustalla sitten sitä primitiivistä epä-älyllisyyttä tms stereotypioiden uusintamista ;)"

Itsellenikään ei välttämättä tuo "tarkoitettu elävän" retoriikka täysin uppoa, mutta jos katsotaan ihmisen rakennetta niin siitä voidaan päätellä ainakin sitä millaiseen elämäntapaan olemme fyysisesti ja henkisesti kehittyneet. Emme ainakaan istumaan pitkiä aikoja paikoillamme tuijottamassa pienten sähkölamppujen valaisemia lasipintoja, vaan liikkumaan. Villiruoka on ravintoarvoiltaan ehdottomasti parasta ravintoa ihmiskeholle, ja suurin osa evoluutiostamme on todennäköisesti tapahtunut metsässä (joskin metsästys saattaa olla varsin myöhäinen tulokas ravinnonhankintaan). Joka tapauksessa tässä pohjoisessa ilmastossa luontainen ekosysteemi on metsä. Jos ihminen jättää luomasta minitasankoa (peltoa) ja lopettaa luonnonkiertoa vastaan taistelemisen, pelto muuttuu metsäksi joissakin vuosissa. Näin ollen muiden elävien olentojen kanssa kanssaeläminen ilman domestikaatiota tapahtuu tässä ilmastossa käytännössä metsäympäristössä. Samaten kylmässä pohjoisessa ilmastossa eläinten nahat ovat tarjonneet lämpöä talvellakin kun sitä on tarvittu. Paras sopeutuminen pohjoiseen ympäristöön on ollut keräilijämetsästäjän elämäntapa, ja kun ihmisevoluutiota katsotaan niin sitä taustaa vasten meidät on tarkoitettu keräilijöiksi (tässä ilmastossa ehkä myös metsästäjiksi) samaan tapaan kuin linnut on tarkoitettu lentämään, kalat uimaan, majavat rakentamaan pesiä ja patoja, ja koivu pudottamaan lehtensä talveksi. Tosin tällä hetkellä ihmispopulaatio on sen kokoinen ja metsäneläinten populaatiot niin pienet (ja vielä kun otetaan huomioon (nyky)ihmisten kyvyttömyys kommunikaatioon toislajisten otusten kanssa) niin mielekkäin vaihtoehto elämäntavaksi lienee jonkinlainen keräilijäpuutarhurin elämä.

Fasistikortin vilauttelu tässä yhteydessä on lienee aika asiatonta, ja sitä voidaan mieluummin heilutella niille joiden mielestä on ihan ok pistää toiset elävät olennot kuriin ja järjestykseen riveihin palvelemaan isäntää ja tuottamaan.

Mutta toki ymmärrettävää että tällaiset asiat synnyttävät pelko- ja torjuntareaktioita kun liikutaan aiemmin pitkälti tuntemattomille alueille poispäin vanhasta turvallisesta poliittisesta aktivismista. Tuskin olisi vastaavia reaktioita tullut jos ohjelma olisi perinteinen paitojen/pätsienpainanta-poliittinen [keksi-tähän-joku-politisoitava-trendiaihe]-polkupyöriä-ja tietenkin punkkikeikkoja :)

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 01:56

"Ja mitähän energioita ne ovat? Onko kyse samoista olemattomista energioista joita esim. ns. kiinalaisen lääketieteen harjoittajat väittävät/luulevat manipuloivansa?"

Tuon mukaan kyse on kehon energioista, ja lienee aika itsestään selvää että ihmiskehossa on energiaa, ja pikemminkin eri energioita joilla on todennäköisesti myös aika paljon vaikutusta ihmiskehon toimintaan. En itse tiedä niistä mitään kun en ole perehtynyt, mutta tiedän sen että kuten niin monet muut ihmiset tänä päivänä, olen luonnosta vieraantumisen lisäksi myös pitkälti vieraantunut omasta kehostani ja sen toimintojen kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä. Energiasta tiedän sen että kun olen toisen ihmisen lähellä niin energiakentän tuntee ihon lähellä. Toisilla se on vahvempi kuin toisilla. Jos et usko niin kokeile toisen ihmisen kanssa sellaista että seisot vastakkain ja viette uloskäännetyt kämmenet niin lähekkäin toisen henkilön kämmeniä, että ne eivät kosketa, mutta energiakenttä tuntuu. Tämän jälkeen kannattaa laittaa silmät kiinni niin että toinen liikuttaa hitaasti käsiään ja toinen koittaa energiakentän muutoksesta tunnistaa mihin suuntaan toinen käsiään liikuttaa ja liikuttaa omiaan mukana.

Joka tapauksessa varsin mielenkiintoisen kuuloinen työryhmä ja se mistä on kyse selviää varmaan paikan päällä.

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 02:07
"Mutta toki ymmärrettävää että tällaiset asiat synnyttävät pelko- ja torjuntareaktioita kun liikutaan aiemmin pitkälti tuntemattomille alueille poispäin vanhasta turvallisesta poliittisesta aktivismista. Tuskin olisi vastaavia reaktioita tullut jos ohjelma olisi perinteinen paitojen/pätsienpainanta-poliittinen [keksi-tähän-joku-politisoitava-trendiaihe]-polkupyöriä-ja tietenkin punkkikeikkoja"

Eikö nämä jutut ole kuitenkin hitusen vanhempaa aktivisti-skenessä kuin jotkut punkki yms jutut. Tuonlaista maan kiittelyä, energioita, yrttien syömistä ja puiden halaamista plus mitä lie shamanismeja on ollut iät ajat ja se ei nyt (ikävä kyllä) ole loppunut missään välissä vaan kaiken maailman hippihörhöt ja tutkalla olevat revarit (esim jotkut katajamäen porukat, voi hyvin & ultra -lehden lukijat jne) on pitänyt tuonlaiset kuviot elossa. Päin vastoin beibe, tuo on vanhaa ja vuosikymmeniä toistettua turvallista löpinää, jonka nyt EI todellakaan haluaisi juurtuvan enempää ekoanarkistiseen liikehdintään. Sitä on jo nyt liiaksi ja masentaa katsoa liikkeen liukuminen hippiliikkeeksi.
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 12:20
Tuon mukaan kyse on kehon energioista, ja lienee aika itsestään selvää että ihmiskehossa on energiaa, ja pikemminkin eri energioita joilla on todennäköisesti myös aika paljon vaikutusta ihmiskehon toimintaan. En itse tiedä niistä mitään kun en ole perehtynyt, mutta tiedän sen että kuten niin monet muut ihmiset tänä päivänä, olen luonnosta vieraantumisen lisäksi myös pitkälti vieraantunut omasta kehostani ja sen toimintojen kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä. Energiasta tiedän sen että kun olen toisen ihmisen lähellä niin energiakentän tuntee ihon lähellä. Toisilla se on vahvempi kuin toisilla. Jos et usko niin kokeile toisen ihmisen kanssa sellaista että seisot vastakkain ja viette uloskäännetyt kämmenet niin lähekkäin toisen henkilön kämmeniä, että ne eivät kosketa, mutta energiakenttä tuntuu. Tämän jälkeen kannattaa laittaa silmät kiinni niin että toinen liikuttaa hitaasti käsiään ja toinen koittaa energiakentän muutoksesta tunnistaa mihin suuntaan toinen käsiään liikuttaa ja liikuttaa omiaan mukana.

Joka tapauksessa varsin mielenkiintoisen kuuloinen työryhmä ja se mistä on kyse selviää varmaan paikan päällä.

Ihmisessä on kemiallista energiaa joka muuttuu muodosta toiseen, kemiallisen toiminnan seurauksena vapautunutta lämpöenergiaa ja myös heikkoja sähkömagneettisia kenttiä. Ihminen voi tuntea toisen ihmisen säteilemän lämmön tai haistaa tämän, mutta ihmisen tuottamaa sähkökenttää ihmisen aistit eivät pysty havaitsemaan.

Muunlaisten kenttien tuntemus on todennäköisesti aivojen tuottama aistiharha, joka perustuu siihen että esim. näköaistisi perusteella tiedät että lähelläsi on toinen ihminen. Jos keskiverto murrosikäinen mies näkee lähellään erittäin hyvännäköisen naisen niin siitä vasta tuntemuksia syntyykin :-)

Vakavasti sanottuna näistä new age -porukoiden tai muinaisten kiinalaisten energiahommeleista ei ole tietääkseni löytynyt vakavasti otettavissa tieteellisissä tutkimuksissa todisteita. Tiedän kyllä, että länsimaisen tieteen arvostus on hyvin vähäistä täällä.

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 12:52
"Haiskahtaa douppailulta tai sitten hihhuloinnilta, tai pahimmassa tapauksessa molempia."

Haiskahtaa rationaalisen ajattelun palvonnalta ja eurosentriseltä ylimielisyydeltä.
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 12:53
"Tuskin olisi vastaavia reaktioita tullut jos ohjelma olisi perinteinen paitojen/pätsienpainanta-poliittinen [keksi-tähän-joku-politisoitava-trendiaihe]-polkupyöriä-ja tietenkin punkkikeikkoja :)"

Olisin kyllä ollut kiinnostunut tuolla tapahtumassa olevista primitaito-workshopeista (joskin niihin varatut ajat vaikuttavat vähän liian lyhyiltä, esim. 3 tuntia tulentekoon), mutta tuo New Age -touhu mitä siellä näyttäisi olevan saa mut jättämään tapahtuman väliin. Primitaitojen oppiminen ois ollu hyvää vaihtelua tuohon iänikuiseen sapluuna/graffiti/pätsi/polkupyörä/what-ever -meininkiin.

Mitä tulee sanojen luontainen/luonnollinen/luonto käyttöön noissa perusteluissa ja ohjelmassa, niin haiskahtaa ideologiselta luomukselta, jolla perustellaan omien näkemysten oikeutta tai oikeaoppisuutta.
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 13:17
"Eikö nämä jutut ole kuitenkin hitusen vanhempaa aktivisti-skenessä kuin jotkut punkki yms jutut. Tuonlaista maan kiittelyä, energioita, yrttien syömistä ja puiden halaamista plus mitä lie shamanismeja on ollut iät ajat ja se ei nyt (ikävä kyllä) ole loppunut missään välissä vaan kaiken maailman hippihörhöt ja tutkalla olevat revarit (esim jotkut katajamäen porukat, voi hyvin & ultra -lehden lukijat jne) on pitänyt tuonlaiset kuviot elossa. Päin vastoin beibe, tuo on vanhaa ja vuosikymmeniä toistettua turvallista löpinää, jonka nyt EI todellakaan haluaisi juurtuvan enempää ekoanarkistiseen liikehdintään. Sitä on jo nyt liiaksi ja masentaa katsoa liikkeen liukuminen hippiliikkeeksi."

Maan kiittely, yrttien syöminen ja shamanismi on kyllä kieltämättä hyvin hyvin paljon vanhempaa kuin mikään aktivisti-skene ja onneksi yhteys näihin käytäntöihin ei ole moderniteetin paineessa vielä kokonaan kadonnut. Mutta mielenkiintoista että viimeistä kuoliniskua tälle toisenlaiselle luontosuhteelle on antamassa "ekoanarkistit"?

Enemmän kuin "liikkeen liukuminen hippiliikkeeksi" minua on huolestuttanut jo pitkään erilaisissa punk-/anarkopiireissä oleva hippien dissaus. Ts. on turha hippi jos ei ole täynnä jälkipuberteettista testosteronintihkuista uhoa, joka ei tietenkään koskaan aktualisoidu muuten kuin kännisenä löpinänä. Tai useinhan tuohon hippileimaan riittää pelkkä vaatetus... Tällaisella suvaitsevaisuudellako sitä ollaan rakentamassa moninaisuuteen ja jakamiseen perustuvaa toisenlaista maailmaa?

En tiedä haluaako ihmiset rakentaa jotain ekoanarkistista poliittista liikettä tiettyjen väri-, käytös- ja ajattelukoodien sekä identiteettien ympärille, mutta jos näin on niin minä jään mieluummin "hippien" kanssa keräämään kasveja ja yrttejä, laulamaan, tanssimaan ja kiittämään maata joka elämämme mahdollistaa. Sekä tietenkin pilkkaamaan itsensä niin vakavasti ottavia poliittisia toimijoita kun nämä tuskailevat kriisistä kriisiin kiinnostuksen puutteen takia.

Mutta laulun, tanssin ja maayhteyden ei tarvitse tarkoittaa mitään pasifismia. Päin vastoin. Silloin taistelulla on huomattavasti kestävämpi perusta kun se perustuu konkreettisesti elämän edellytysten puolustamiseen eikä identiteetin tai ideologian asettamiin vaatimuksiin, jolloin taistelusta loppuu puhti ennen kuin se on alkanutkaan kun takana ei ole mitään todellista tulta... Jotenkin vain niin äärettömän huvittavaa että "ekoanarkistien" mielestäkö minun tulisi pysytellä poissa pilaamasta liikettä jos saan voimaa jatkaa kamppailua teollista tuhoa ja sivilisaatiota vastaan siitä kun pysähdyn katsomaan vanhaa puuta? Mistä "liikkeen" sitten pitäisi ammentaa voimansa ennemmin? Välimerellisestä mellakkapornosta?

Ja ei, minulla ei ole mitään sitä vastaan että ihmiset mellakoivat, hyökkäävät poliisiasemille ja pankkeihin jne... päinvastoin. Itseäni se ei vain tällä hetkellä kiinnosta, ja jos katsotaan suomen meininkejä niin kaikista pätseistä ja paidoista huolimatta ei sen tekeminen näytä kiinnostavan ketään muutakaan.

Mutta ehkä nostamalla esiin tällaisia vasemmistovaikutteisille vakaville poliittisille toimijoille (puetaan näin päin) arkoja aiheita kuten toisenlaiset tietoisuuden tilat ja maayhteys, saadaan karsittua "liikkeestä" (mikä se sitten ikinä onkaan?) poliitikkoaines pois ja näin vapautua sen asettamista kahleista.

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 13:43
Onhan yleistä tietoa että ihminen käyttää aivokapasiteetistaan vain murto-osan.

Itse asiassa tämä on vanhentunutta tietoa tai väärinkäsitys.

Linkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_brain#Common_misconceptions

Ymmärtääkseni nykykäsityksen mukaan aivo on biokemiallinen mekanismi jonka toiminta noudattaa luonnonlakeja. Eri toiminnoille on aivoissa omat alueensa (näköaisti, hajuaisti, kosketus, esineiden/kasvojen tunnistaminen, ns. korkeammat aivotoiminnot jne.) joiden toiminta voi muuttua esim. ahkeran käytön tai vammojen seurauksena. Normaalisti toimivat aivot eivät anna absoluuttisen luotettavaa tietoa maailmasta, evoluutio on vain tuottanut järjestelmän joka on ollut riittävän toimiva lajin selviämisen kannalta. Kemikaalien käyttö aiheuttaa toimintahäiriöitä jotka voivat kyllä synnyttää mielenkiintoisia reaktioita. Se ei tietenkään tarkoita että ne antaisivat syvällisempää todellista tietoa maailmasta.

Itsellenikään ei välttämättä tuo "tarkoitettu elävän" retoriikka täysin uppoa, mutta jos katsotaan ihmisen rakennetta niin siitä voidaan päätellä ainakin sitä millaiseen elämäntapaan olemme fyysisesti ja henkisesti kehittyneet. [SNIP]

Ihminen evoluution tuotoksena on ilmeisesti sopeutunut metsästäjä-keräilijä elämään Afrikassa. Suomen leveysasteille ihminen on saapunut myöhemmin, ja sopeutuminen on vielä vajavaista. Meillä on kyllä vaaleampi iho joka tuottaa D-vitamiiniä 6x tehokkaammin kuin musta iho, mutta valon vähäisyyden ja kylmyyden ongelmiin emme ole vielä kunnolla sopeutuneet.

Ihmisen evoluutio ei kuitenkaan ole pysähtynyt. Jos elinolot muuttuvat, myös lajimme muuttuu, joskin hitaasti.

(ja vielä kun otetaan huomioon (nyky)ihmisten kyvyttömyys kommunikaatioon toislajisten otusten kanssa)

Miten menneiden aikojen ihmiset ovat kommunikoineet toislajisten otusten kanssa? Olisin kuvitellut, että asia on päinvastoin. Ihmisen ohjaama evoluutio on muokannut mm. koirista ja hevosista sellaisia, että ihmisen on helpompi tulla toimeen niiden kanssa kuin niiden esi-isien kanssa. Valitettavasti ihmisen luomilla valintapaineilla on myös ollut negatiivisia vaikutuksia. Monet koirarodut kärsivät vakavista perinnöllisistä sairauksista sisäsiittoisuuden takia. Itseäni aina suututtaa kun koiranomistajat vaativat jonkun rodun ”puhdasverisyyden” vaalimista. Mitä sekarotuisempi "rakki", sen parempi.

Eläinten kohtelu on kyllä saattanut ottaa takapakkia (tehokanalat ja karjatilat), mutta kommunikointi ja kohtelu ovat hieman eri asioita. Ihminen pystyy kommunikoimaan rajatusti muutamien eläinlajien kanssa (jotkut delfiinit, elefantit, koirat ja ihmisapinat, papukaijat, ehkä joitain muitakin on?). Jos kommunikointi käsitetään laajasti niin modernitkin eläintenhoitajat kuulemma oppivat ajan kanssa tulkitsemaan vaikkapa eri lehmien luonteenpiirteitä ja mielentiloja.

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 13:46
Ei kai noihin "hippeilyihin" ole mikään pakko kenenkään osallistua, vaan sen ajan voi käyttää omalta osaltaan vaikka siihen tulenteon harjoitteluun kun työryhmässä on opeteltu ensin alkeet. Ei se mitenkään minulta ole pois jos joku voi paremmin joidenkin New Age -juttujen ansiosta..
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 14:24
Ongelma onkin siinä, että kyseinen New Age -meno aivan varmasti vaikuttaa koko tapahtuman ilmapiiriin. Mitä nyt itse olen kokenut, niin ei tuo New Age -uskovaisten hurmosmielinen touhu poikkea mitenkään esim. herätyskokouksissa olevasta hihhuloinnista - molemmat yhtä ahdistavaa koettavaa. Kierrän mieluusti kaukaa molemmankaltaiset tapahtumat ja annan tyyppien "voida paremmin" ihan vain keskenään.
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 14:33
mitä mitä! ei polyamoria työryhmää?! meikä ei tuu jos ei ole lompsaa luvassa.
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 16:05
sittenhän ratkaisu kuulostais osaltasi helpolta:)
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 22.07. 2008 @ 18:20
Eipäs yleistetä... kerrompa vähemmän huomion keskipisteeksi kiintyneen näkökannan hämmästyttävästä todellisuudeksi kutsumastamme prismaattisen jalokiven omaisesta monitahoisuudesta. Esimerkiksi tässä asiayhteydessä mainitunkaltaisista yhteiskunnallisten momentuumien sisäisistä momentuumeista, siis aktiviteettien ja reaktioiden virtauksista syinä ja seurauksina: Näyttäisi siltä että mikäli tämänkaltaisissa multitasoisissa kohtaamisissa olevat erilaatuiset vapaaehtoisesti itsejulistautuvat tiennäyttäjät ja johdattelijat, paikallessapujien vapaina valintoina (jos kelpaavat tai sopivat heille lainkaan), tarkoituksenmukaisesti tarjoavat kullekkin suhteellisen oman *kulloisenkin* hahmotustasonsa julkituovaa aktiviteettia. Niinsanottu winwin -tilanne ?

Joku osoittautuu suuntautuvan energiakenttien hahmotukseen... joku toinen keskittyy enemmän puutarhanhoitoon. Paljon ns. kaklotusta syntynee joka tapauksessa sivuvaikutuksena, suoraan ja välillisesti, koska moinen näyttää olevan vakituinen ilmiö ihmisyhteisöjen hahmottaessa itseään ja asemiaan uudestaan aina kulloisinkiin muuttuviin olosuhteisiin sopiviksi.
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, keskiviikko, 23.07. 2008 @ 18:21
Haiskahtaa päihteiden käytön disauttelulta ja rationaalisen ajattelun ylistykseltä kyllä, ja mikäköhän siinä on ongelmana?
Onkohan se sitten eurosentrismiä kun dissaa päänsekoittelua ja uskonasioita?
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, torstai, 24.07. 2008 @ 11:32
Joo, oon ihan samaa mieltä. Kyllä polyamoriatyöryhmä täytyy olla ja punkkikeikat! Ja mitäs sitä viljelemään ja keräilemään - kaupastahan saa pöllittyä kaiken tarvittavan ja sossun rahat säästyy dokaamiseen. (sarkasmia, jos jollakin meni ohi ;)
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, torstai, 24.07. 2008 @ 11:40
hmm... Polyamoria vain viljelijöille ja keräilijöille... johan voisi alkaa saamaan aikaan viljelyä ja keräilyä ?
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, perjantai, 25.07. 2008 @ 14:58
Itse olin tapahtumassa viime vuonna, enkä ole erityisesti seremoniallisesta "henkisyydestä" tai new age -meiningistä innoissani. Tapahtumassa olleet pari rumpumatkatyöryhmää eivät mua haitanneet, koska tarjolla oli samaan aikaan muutakin. Kuten edellisessä kommentissa sanottiin, ei kai sen pitäis antaa haitata. Jos haluat osallistua vain just sun näkemysten perusteella täydelliseen tapaamiseen, niin parempi varmaan yrittää järkätä se itse. Saatan tulla jos ohjelmassa on tarpeeks mielenkiintosta mulle.

Mitä uskontoihin tulee, niin merkittävimmät lienevät tällä hetkellä teknologinen tuotanto, kapitalismi ja valtio. Näistä keskimääräinen kaupunkianarkisti kritisoi kahta ja harjoittaa yhtä.

Mitä tulee anarkian/vastarinnan ja alakulttuurien suhteeseen, on se kyl monimutkane juttu. Itse yhdyn yllä olevaan kommenttiin siinä mielessä, että kaipaan elämääni muutakin kuin kaiken pahan vastustamista. Pitää olla myös se mielekäs elämä ja yhteisö, jonka puolustamisesta saada voimaa kamppailuun kaikenlaista paskaa (teollinen tuotantokoneisto, valtio, kapitalismi, seksismi, suvaitsemattomuus...) vastaan. Itselleni oon kokenu mielekkäimmiks yhteisöiks ekohenkiset paikat kuten ekokylät tai protesti- ja/tai villiintymisleirit metsissä. Ja totta: jos tätä yhteisöä rakennetaan kuvitellen, ettei ole olemassa jatkuvaa uhkaa ja konfliktia valtion, kapitalismin ja teollisen tuotannon toimesta, on se pelkkää alakulttuuritouhua eikä missään mielessä kestävää. Valitettavan usein esim. permakulttuuripiireissä maaoikeuskysymys sivuutetaan tyystin, vaikka permakulttuuri väittää olevansa holistinen näkökulma. Lukuisat alkuperäisväen yhteisöt ovat eläneet ekologisesti kestävällä tavalla ilman merkittäviä sisäisiä hierarkioita mutta tämä ei ole estänyt kolonialisteja tuhoamasta niitä armotta, ilman syytä (tai ehkä he sattuivat elämään paikassa, joka täytyi uhrata tuotannon alttarilla). Tämän sivuuttaminen on häkellyttävän typerää. Tietenkin se pohjautuu uskoon valtioon, demokratiaan ja reformismiin.

Sanomattakin selvää että alkuperäisväen kapinat ovat tässä mielessä inspiraationlähde. Kuinka kauan Mekamuin / Bougainvillen väki ois jaksanu ilman puutarhurointi-, keräily- ja metsästystaitoja? He kuitenkin kengitti globaalin pääoman ja parin valtion armeijoiden tukeman maailman suurimman kaivosyhtiön ulos kotisaareltaan. Ei ois tainnu onnistua lobbaamalla ja kylttejä heiluttelemalla, tai pelkällä puutarhuroinnilla (sen paremmin kuin pätsejä ompelemalla ja punkkia/teknoa/reggaeta/mitä vaan jamittelemallakaan).

Kaupunkisquateissa/skeneissä olen huomannut, että huomattava määrä energiaa kuluu ulkonäöstä ja päihtyneenä pysymisestä, sekä omasta musiikkimausta huolehtimiseen - aivan vastaavaa alakulttuuritoimintaa, ja kapinan kannalta melko vähän suoranaisesti merkityksellistä kuin yrttien keräily tai maan kiittäminen. Molemmissa tapauksissa kyseinen alakulttuuritoiminta heijastelee sitä minkälaista elämää kyseiset ihmiset haluavat elää tässä ja nyt sekä "vallankumouksen jälkeen". Ja mikäli ymmärtää rahtustakaan ympäristön tilasta, teknologian kritiikistä tai alkuperäisväen kamppailuista, asettuu teollinen tuotanto, ja sitä kautta kaupunkielämä vapauden, autonomian ja/tai anarkian kannalta sovittamattomaan ristiriitaan. Tämä tuntuu olevan kova pala purtavaksi niille, joiden elämä ja identiteetti on tiukasti kiinni kaupunkielämässä. Toivon kuitenkin että mahdollisimman moni tajuaisi tämän ristiriidan mahdollisimman pian (ja toisaalta myös yhä tarkemmin valvotun ja poliiseja/vartijoita kuhisevan kaupunkiympäristön ongelmat tilana jossa tehdä kapinaa) ja alkaisi pyrkiä vierottautumaan itseään teknologiariippuvuudesta. Vain näin on todellinen autonomia mahdollista. (Itse asiassa hyvä pikakurssi teknologiakritiikkiin on Derrick Jensenin uusi sarjakuva-albumi.)

Toisaalta taas sen kannalta, että saamme kapinan leviämään ja voimistumaan, on hyvinkin toissijaista, minkälaisesta alakulttuurista just nyt tulemme. Suvaitsevaisuutta kapinoiville tovereille, vaikka eivät olisikaan juuri sun ideologian mukaan poliittisesti korrekteja! Toivon siis parasta menestystä kapinan pesäkkeille ja kapinoiville porukoille niin kaupungeissa, maaseudulla kuin metsissäkin!
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, perjantai, 25.07. 2008 @ 15:16
"Ihmisen ohjaama evoluutio on muokannut mm. koirista ja hevosista sellaisia, että ihmisen on helpompi tulla toimeen niiden kanssa kuin niiden esi-isien kanssa."

Aivan kuin kolonisoijien ja orjanomistajien ohjaama evoluutio muokkasi afroamerikkalaisista orjista sellaisia, että orjanomistajien/kapitalistien oli helpompi tulla toimeen niiden kanssa kuin niiden esi-isien kanssa.

Tätä kutsutaan kesyttämiseksi.

Mikseivät kapitalistit halua ylläpitää enää vanhantyylistä orjuutta? Koska se on taloudellisesti kannattavaa ainoastaan silloin kun työvoimasta on pulaa ja plantaasien ympärillä on metsiä joihin paeta raadantaa pakoon ja alkaa elää vapaana. (Maroonit, Kilombot, alkuperäisväen kapina jne.) Sen sijaan, kun ihmiset on kesytetty (yhteys maahan (maan"omistus") pakolla katkaistu ja kaupunkielämän myötä taidot omavaraiseen, autonomiseen elämään menetetty, niin mitä muuta tehdä kuin mennä töihin (tai vaatia perustuloa)? Ja kun jatkuvasti kaupunkeihin virtaa uutta työvoimaa vastottain kolonisoiduilta alueilta, niin ei mitään ongelmaa hankkiutua vanhasta työläisestä eroon jos tämä alkaa pokkuroimaan.

Mutta että kesytettyjen eläinten elämä olisi missään tilanteessa parempaa kuin villien? Kokeile itse!
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, keskiviikko, 30.07. 2008 @ 01:16
"Miten menneiden aikojen ihmiset ovat kommunikoineet toislajisten otusten kanssa? Olisin kuvitellut, että asia on päinvastoin...
...Ihminen pystyy kommunikoimaan rajatusti muutamien eläinlajien kanssa (jotkut delfiinit, elefantit, koirat ja ihmisapinat, papukaijat, ehkä joitain muitakin on?). Jos kommunikointi käsitetään laajasti niin modernitkin eläintenhoitajat kuulemma oppivat ajan kanssa tulkitsemaan vaikkapa eri lehmien luonteenpiirteitä ja mielentiloja."

Luonnonkansojen kieli (puhe ja eleet) on erottamattomissa ympäristöstään ja on jatkuvassa vuorovaikutuksessa muiden elollisten olentojen kielten kanssa. Meidän lukutaitoisten, urbaanien ihmisten on helppo kieltää eläinten, kasvien, paikkojen tai erilaistenten ilmiöiden puhuvan ihmisille ja kuitata se taikauskona tms. koska keskitymme kommunikoimaan vain muiden ihmisten ja ihmisten luomusten kanssa. Luonnonihmisten on kuitenkin jo pelkästään elossa pysyäkseen täytynyt seurata ympäristöään ja sen pienimpiäkin muutoksia, tämä tarkoittaa myös esim. muiden eläinten kuuntelemista. Tietenkin kommunikointi toimii molempiin suuntiin, onhan esim. monilla eläimillä paljon tarkemmat aistit kuin ihmisillä. Muilla olennoilla on usein mahdollisuus saada sellaista tietoa, jota ihmisen on vaikeaa tai mahdotonta omin avuin saada ja ne saattavat kertoa esim. tulevista säämuutoksista tai vaikeuksista. Tietenkään sivistyneillä kaupunkilaisihmisillä ei ole kovin hyviä valmiuksia kommunikointiin muiden kuin ihmisolentojen kanssa. Luonnonihmiset ovat jatkuvassa vuorovaikutussuhteessa (luonto)ympäristönsä kanssa ja kunnioittavat sen olentoja ja ilmiöitä, kun taas tännekkin kirjoittelevat ihmiset taitavat kuunnella enemmän tietokoneen hurinaa kuin vaikkapa lintujen laulua tai puiden suhinaa.

"Ihmisen ohjaama evoluutio on muokannut mm. koirista ja hevosista sellaisia, että ihmisen on helpompi tulla toimeen niiden kanssa kuin niiden esi-isien kanssa."

Ihmisen ohjaama evoluutio eli kesyttäminen ja jalostus on muokannut niistä paremmin ihmisen hyväksikäytettäväksi sopivia ja kesyttäjän ja kesytetyn välinen suhde on vailla tasa-arvoa, kunnioitusta ja tapahtuu kesyttäjän ehdoilla.

ps. Menkää vaik sinne metsään ennen kuin tuomitsette tän viestin hörhöilynä...

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, keskiviikko, 30.07. 2008 @ 04:11
jo vain;lompsaansa voi pumpata tyhjäks tai täydeks kaupan kautta ja kyrsänkin korviketta sieltä löytynee? :)

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, keskiviikko, 30.07. 2008 @ 21:23
"...kiittääksemme maata että voimme olla täällä"

Kiitettäisiinkö samaan syssyyn valkoista ylivaltaa että voidaan olla etuoikeutettujen keskiluokkaisten takalistojemme kanssa hippeilemässä metikössä ja mussuttamassa juuria, eikä tarvitse murehtia juuri mistään. Paitsi tietty snadisti murhetta aiheuttaa se et mistä roskapöntöstä hakisi sen "paleo"-dieettisen ateriansa ennen leiriä.

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, keskiviikko, 30.07. 2008 @ 21:30
Tämähän kuullostaa häikäilmättömältä alkuperäisväkien toiminnan rekuperaatiolta!
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 5.08. 2008 @ 18:12
Aivan kuin kolonisoijien ja orjanomistajien ohjaama evoluutio muokkasi afroamerikkalaisista orjista sellaisia, että orjanomistajien/kapitalistien oli helpompi tulla toimeen niiden kanssa kuin niiden esi-isien kanssa.

Jos "hankalat" yksilöt eliminoidaan ja lisääntymistä säädellään tuhansien vuosien ajan, niin se muuttaa lajin perimää ja siten luonnetta. Afrikkalaisten orjien kanssa näin ei ehtinyt käydä. Onneksi.

Mikseivät kapitalistit halua ylläpitää enää vanhantyylistä orjuutta? Koska se on taloudellisesti kannattavaa ainoastaan silloin kun työvoimasta on pulaa ja plantaasien ympärillä on metsiä joihin paeta raadantaa pakoon ja alkaa elää vapaana. (Maroonit, Kilombot, alkuperäisväen kapina jne.) Sen sijaan, kun ihmiset on kesytetty (yhteys maahan (maan"omistus") pakolla katkaistu ja kaupunkielämän myötä taidot omavaraiseen, autonomiseen elämään menetetty, niin mitä muuta tehdä kuin mennä töihin (tai vaatia perustuloa)? Ja kun jatkuvasti kaupunkeihin virtaa uutta työvoimaa vastottain kolonisoiduilta alueilta, niin ei mitään ongelmaa hankkiutua vanhasta työläisestä eroon jos tämä alkaa pokkuroimaan.

Varmaan haluaisivat jos voisivat, mutta yhteiskunta ei enää anna tehdä niin. Nykyään puhutaan tietysti palkkaorjuudesta, mutta ainakin se on lempeämpää orjuutta kuin ennen. Itse voi vaikuttaa siihen missä orjuuttaan harjoittaa, minkä alan hommissa ja kenen alaisuudessa. Vaikka palkkaorjat aina valittavat palkkansa pienuutta, työnantajan näkökulmasta länsimainen orjatyövoima on erittäin kallista. Siksi perinteiselle orjuudelle olisi edelleen kysyntää. Nokkelammat ovat toki hoksanneet, että talouden pyörät pyörisivät huonosti jos kaikki maksavat orjilleen huonoa palkkaa (tai ei lainkaan).

Mutta että kesytettyjen eläinten elämä olisi missään tilanteessa parempaa kuin villien? Kokeile itse!

Ai villinä olemista? Taidan valitettavasti olla liian laiska, mukavuudenhaluinen ja nykysysteemin korruptoima pystyäkseni siihen vapaaehtoisesti.

Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, torstai, 7.08. 2008 @ 17:52
Aivan! Rekuperaatio -sana tässä yhteydessä vihjaa hyvin (eko)anarkistisen liikehdinnän suhdetta alkuperäisväkiin ja heidän elämäntapoihin. Napsitaan mielyttävimmät piirteet ja toiminnat, lyödään ne Green Anarchy:yn ja nimitetään sitä yhteiseksi kamppailuksi. Politisoidaan epäpoliittiset toiminnat (ja samalla kuvitellaan oman poliittisen toiminnan muuttuvan jotenkin antipoliittiseksi) eikä sinäänsä juuri muuteta vanhaa kunnon koloniaalista suhdetta "kehitysmaiden villi-ihmisiin".
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, torstai, 7.08. 2008 @ 19:06
Kerro ihmeessä lisää jos vielä olkea riittää?
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, torstai, 7.08. 2008 @ 19:40
Muutoksia ohjelmassa, uusi ohjelma: http://vildvaxande.org/Urvisionsprogram_eng.pdf
Urvision - Villejä visioita
Anonyymi, tiistai, 10.03. 2009 @ 13:09
tieteelliset todisteet???

Yleistä sivuista

Takku on tee-se-itse mediaprojekti, joka sanojen voimalla haluaa rohkaista meitä tavallisia ihmisiä välittömään, puolue-, ammattiliitto- ja järjestötoiminnasta riippumattomaan kapinaan (itse)tuhoisaa (epä)todellisuutta vastaan... Lue lisää

Miten osallistua

Takun toiminta perustuu käyttäjien lähettämään sisältöön. Kuka tahansa voi osallistua sisällön tuottamiseen ilman käyttäjäksi rekisteröitymistä... Lue lisää

Käyttäjiä paikalla

Vieraita sivustolla: 9

Tapahtumat

Pääkalenteri

lauantai 11.02.2012

Miete

This is what is not normally said to you, this is what you never read in newspapers, this is what is not written in books, this is what school jealously keeps quiet about, because this is the secret of life: never, ever seperate thought from action, the things we know, the things we understand, from the things we do...
Alfredo M. Bonanno
The Anarchist Tension 

Oma tunnukseni





Rekisteröidy uutena käyttäjänä
Unohtuiko salasana?

-


Mediakeskus


Uutisia ja ajankohtaista maailmalta

15M Suomi

15M Suomi

Vallattomia ääniä Tampereen kaduilta banneri

Vallattomia ääniä Tampereen kaduilta -feed

JKLDiy

fifi

Hyökyaalto

Vallankumouksen hedelmiä

Väärinajattelija

Wikikko

Mustan Kanin Kolo

Hirvitalo

Vastavirta