Luo tunnus!
Kirjaudu
lauantai, 11.02. 2012 @ 00:28
 
Lisää Facebook-sivustolle

Feral Faun: Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret

"Kannatamme suoraan demokratiaan pohjautuvan työväenliikkeen kehittämistä, emme vain siksi että se tulisi olemaan tehokkaampi nykypäivän taistelussa työnantajaluokkaa vastaan, vaan koska se enteilee vapauden ja tasa-arvon yhteiskuntaa ilman autoritaarisuutta ja riistoa, ja alkaa luoda sille pohjaa." - Anarkosyndikalistisen organisaation Workers Movement Alliancen lentolehtisestä.


1300- ja 1400-luvuilla sai alkunsa Amerikan itsenäisyyssotaan ja Ranskan vallankumoukseen huipentunut sosiaalinen muutos. Tämä ajanjakso oli porvariston nousu feodaalijärjestelmää ja katolisen kirkon valtaa vastaan. Feodalismin tilalle syntyi kapitalismiksi kutsuttu talousjärjestelmä, ja poliittiseksi järjestelmäksi tuli poliittinen demokratia. Sen sijaan että vallassa olisi valitsematon aristokratia tai kuningas, liberaalidemokraatit vaativat että "kansa" hallitsee edustajiensa tai ääniensä avulla. Kuten ylempänä lainatut anarkosyndikalistit, porvaristo haaveili "vapauden ja tasa-arvon yhteiskunnasta, ilman autoritaarisuutta ja riistoa." Jos jättää pois kohdat "työläisistä" ja "työnantajaluokasta", olisi lainauksen kirjoittaja voinut yhtä hyvin olla joku Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen laatijoista.

Tottakai anarkosyndikalistit sanovat etteivät he käytä näitä sanoja samalla tapaa kuin porvarivallankumoukselliset tekivät. Saattaisin uskoa heidän sanojaan, jos anarkosyndikalismi ei heijastaisi porvarillista ideologiaa paljon merkittävämmilläkin tavoin kuin vain lainaamalla sen käsitteitä. Anarkosyndikalistien kannattamat arvot eivät juurikaan poikkea radikaalimpien porvarillisten liberaaliteoreetikkojen arvoista. Lähemmän tarkastelun jälkeen anarkosyndikalistien projekti näyttääkin olevan lähinnä vain liberaalin projektin laajennos.

Kuten olen jo aiemmin sanonut, porvariston mukanaan tuoma talousjärjestelmä on kapitalismi. En aio mennä pitkiin kuvauksiin kapitalismista - riittää varmaankin, jos sanon ettei kapitalismin määrittävä luonne toisiin talousjärjestelmiin nähden ole niinkään kapitalistien olemassaolo kuin pääoman ylijäämän tuotanto, mikä mahdollistaa jatkuvan taloudellisen levittäytymisen. Kapitalismi on pitkälti moraalinen järjestelmä - tämä tarkoittaa, että sen esteetön laajeneminen edellyttää arvoja, jotka jättävät yksilölliset tarpeet, halut ja ahneudenkin toissijaisiksi. Nämä kapitalismin levittäytymiselle välttämättömät arvot ovat tuotanto ja edistys. Jokaista teknologista edistysaskelta tulee sen takia ylistää, ellei sen voida todistaa olevan uhka pääoman myöhemmälle levittäytymiselle. Työ on välttämätöntä tuotannolle ja edistykselle, joten porvaristo arvostaa työtä korkealle - ja toisin kuin "radikaalit" työväenpropagandistit haluavat uskotella, ei ole epätavallista kapitalisteille työskennellä paljon teollisuustyöläisiä pisempiä päiviä - kyseessä vain on tuottavan työn sijasta organisatorinen työ. Työnvieroksujat ovat kapitalistisen yhteiskunnan moraalista saastaa - työtä tekevien ihmisten loisia.

Anarkosyndikalistit kannattavat kaikkia näitä kapitalistisia arvoja. Heidän päämääränsä on "tuotannon saattaminen ihmisten todelliseen kontrolliin." Vaikka asiasta on olemassa paljon päinvastaista antropologista näyttöä, olettavat he alkuperäiskansojen käyttäneen suurimman osan ajastaan selviytymiseen, ja ainoastaan teknologian tuotannon ja sen edistyksen ansiosta saamme elää tätä upeaa elämäämme ja nauttia kaikista näistä ihanista kulutushyödykkeistä - hups! anteeksi, alan kuulostaa sarkastiselta! Syndikalistit myöntävät muutaman tietyn teknologian olevan uhka selviämiselle, mutta he näkevät teknologian ja edistyksen yleisesti ottaen hyvinä asioina. Tässä valossa ei ole yllättävää että he ylistävät työtä, koska ilman työtä ei olisi tuotantoa tai edistystä. Kuten porvarit, he näkevät työnvieroksujat "loisina." (katso Chaz Bufen 'Listen Anarchist!') Heidän ainoa ongelmansa kapitalismin suhteen on siinä kuka sitä pyörittää - he kannattavat Yhtä Suurta Kapitalistia, kansainvälistä työväen liittoa, sen sijaan että johdossa olisi erilaisia yksilöitä, yhtiöitä ja valtioita. Perusrakenne olisi kuitenkin sama. Kuten porvarit - ja ehkä jopa enemmän kuin porvarit - anarkosyndikalistit ylistävät kapitalismille välttämättömiä arvoja.

Jos tuotanto ja edistys ovat positiivisia arvoja, jotka tekevät työstä välttämätöntä, on myös sosiaalinen yhdenmukaisuus yhtä lailla välttämätöntä. Olen jo kertonut miten työnvieroksunta nähdään loisimisena. Jokainen nautinto, jota ei voida muuttaa hyödykkeeksi ja tuoda tuotannon kontrollin alaisuuteen, on epäeettistä. Kulkuri, irtolainen, mustalainen, lainsuojaton, kuka tahansa yksilö joka ei anna mitään positiivista panosta yhteiskunnalle, tuomitaan pummiksi tai rikolliseksi. Jopa boheemit - mukautumattomat taiteilijat, muusikot ja runoilijat - ovat epäilyttäviä porvariston silmissä - ainakin siihen asti kunnes keksitään keino heidän luopiomaisten luovien halujensa tukahduttamiseksi.

Anarkosyndikalisteilla on sama asenne niitä kohtaan, jotka eivät mahdu yhteiskuntaan. Chaz Bufen "merkityksettömien" arvostelu tekstissä "Listen Anarchist!" tekee tämän aika selväksi. Tapa jolla CNT jatkuvasti tukahdutti anarkistista lainsuojatonta Sabatea (ottaen kuitenkin jatkuvasti vastaan tämän antamia ryöstörahoja) on todella vastenmielinen. Anarkosyndikalistit ovat yrittäneet sammuttaa tottelemattomien kapinallisten liekkiä läpi historian, joskus suostuttelun, joskus loukkausten avulla. Tarkoituksena on ollut saada anarkiset kapinalliset mukautumaan ja hyväksymään yhteiskunnan. Missä tahansa anarkinen kapinointi meni anarkosyndikalistien haluamia reformeja pidemmälle, nämä oletetut lakien torjujat olivat ensimmäisinä huutamassa: "rikolliset! terroristit!" Aivan kuten porvarit, he haluavat tuotannon edistyvän sujuvasti, mikä taas vaatii sosiaalista yhdenmukaisuutta.

Käsikkäin sosiaalisen yhdenmukaisuuden kanssa kulkee rakkaus yhteiskuntarauhaan. On totta että porvarit ovat hyväksikäyttäneet kansakuntien välisiä sotia pääoman levittämiseen, mutta se on aina hieman vaarallista, sillä väkivalta voi häiritä kapitalismin sujuvaa pyörimistä. Ainoastaan oikean auktoriteetin toteuttamalla, järkevällä ja eettiseltä pohjalta toimivalla väkivallalla on sijaa porvarillisessa yhteiskunnassa. Henkilökohtaisten riitojen ei tulisi sisältää fyysistä väkivaltaa, vaan niiden tulisi olla kohteliaita, ne tulisi sovitella järkevällä keskustelulla, neuvotteluilla tai oikeusturvan avulla. Intohimot eivät tietenkään saa roihahtaa. Yhteiskuntarauhan saa rikkoa vain kaikkein äärimmäisissä olosuhteissa.

Anarkosyndikalistit arvostavat myös yhteiskuntarauhaa. Luigi Fabbri'sta ("Porvarilliset vaikutukset anarkismissa") Chaz Bufe'hen ("Listen Anarchist!") he yrittävät varoitella anarkisteja käyttämästä väkivaltaista kielellistä ilmaisua. On ironista, että he yrittävät väittää tämän juontavan juurensa porvarillisen lehdistön anarkismista luomiin valheisiin - miksi he kuvittelevat että ihmiset, joilla on riittävästi rohkeutta ja älyä kapinointiin auktoriteetteja kohtaan, uskoisivat porvarillista lehdistöä? En tiedä. Kuten porvarit, myös anarkosyndikalistit haluavat meidän ilmaisevan erimielisyytemme järkevästi, ilman intohimoja, rauhanomaisella tavalla. Anarkosyndikalistit pitävät jokaista aktiivista, väkivaltaista henkilökohtaisen kapinoinnin ilmausta vastuuttomana, vastavallankumouksellisena ja epäeettisenä. Nämä toimijat leimataan parhaimmillaan huijareiksi, mutta useimmiten tavallisiksi rikollisiksi ja terroristeiksi. Itse asiassa anarkosyndikalistit torjuvat suurimman osan laittoman toiminnan muodoista haitallisena (mutta onko se välttämättä huono juttu?), ellei kyseessä sitten ole "vallankumouksellinen tilanne". Ainoastaan työväenluokan kansannousu (anarkosyndikalistisen teorian "oikea auktoriteetti") voi oikeuttaa väkivallan - ja silloinkin väkivallan täytyy olla järkevää ja eettistä, jotta tuotannon välineet säilyvät koskemattomina ja siirtyminen anarkosyndikalistiseen tuotantoon voidaan tehdä niin sujuvasti kuin mahdollista.

Anarkosyndikalistit haluavat luoda järkevän, eettisen yhteiskunnan. He pyytävät meitä "käymään järjettömyyden kimppuun... missä ikinä sitä vain esiintyy." He näkevät nykyisen yhteiskunnan ongelman siinä, ettei se ole riittävän järkevä tai eettinen. Koska järki on eettisen käyttäytymisen lähde (heidän mielestään), sen täytyy ulottua kaikille elämän alueille. Utilitaristeja toistavien syndikalistien mukaan meidän tulisi seurata "järkeviä etujamme" intohimojen ja halujen sijaan. He julistavat kuinka on järkevämpää ja eettisempää, jos tuottaja kontrolloi tuotantovälineitä, sivuuttaen välinpitämättömästi kysymyksen siitä onko kenenkään ylipäätään mahdollista kontrolloida tuotantovälineitä teollisessa yhteiskunnassa.

Sekä porvarilliset liberaaliteoreetikot että anarkosyndikalistit haluavat järkevän, eettisen yhteiskunnan, joka pohjautuu vapaudelle, tasa-arvolle ja oikeudelle, taaten kaikille ihmisoikeudet. Kummatkin haluavat sujuvasti pyörivän talouden, jossa korkeat tuotantoluvut takaavat tieteellisen ja teknologisen edistyksen. Kummatkin tarvitsevat yhteiskuntarauhaa ja yhdenmukaisuutta toteuttaakseen projektejaan. On vaikea olla ajattelematta heidän projektejaan yhtenä ja samana. Näen vain kaksi merkittävää eroa. Porvarit näkevät taloutensa epäpoliittisena voimana, joka voi edistyä tehokkaasti ja eettisesti yksityisten liikeyritysten muodossa. Anarkosyndikalistit tunnistavat talouden poliittisena voimana, mitä täytyy siksi pyörittää demokraattisesti. Porvarilliset liberaalit uskovat edustuksellisen demokratian voivan toteuttaa heidän ideaalinsa. Anarkosyndikalistit uskovat että demokratian täytyy olla suoraa - vaikkakaan he eivät koskaan vaivaudu kysymään, haluammeko viettää aikamme äänestäen suoraan jokaisesta vastaan tulevasta yhteiskunnallisesta asiasta. Anarkosyndikalistien projekti on pohjimmiltaan vain porvarillisen liberalismin projektin laajennus - yritys viedä projekti kohti sen loogista lopputulosta.

Tästä päästään viimeiseen rinnakkaisuuteen porvarillisen liberalismin ja anarkosyndikalismin välillä. Nyt ideoiden sijasta rinnakaista on tietämättömyys. Kumpikaan ei tunnu kykenevän tunnistamaan sen sosiaalisen järjestelmän realiteettejä, jossa joudumme elämään. "Orjien arkinen toiminta uusintaa orjuutta päivästä toiseen" (Fredy Perlman). Kun puhutaan vapaudesta ja demokratiasta, porvarilliset liberaalit ja anarkosyndikalistit näkevät vain niitä kontrolloivat ihmisauktoriteetit; he ovat sokeita sosiaalisille toiminnoille joihin he osallistuvat, toiminnoille jotka ovat heidän orjuutensa todellinen lähde. Siksi porvarillinen liberaali haluaa eroon kuninkaista ja papeista, anarkosyndikalistien lisätessä soppaan presidentit ja pomot. Mutta tehtaat pysyvät koskemattomina, kaupat pysyvät koskemattomina (vaikkakin syndikalistit saattavat kutsua niitä jakelukeskuksiksi), perhe pysyy koskemattomana - koko sosiaalinen järjestelmä säilyy koskemattomana. Jos päivittäiset rutiinimme eivät muutu merkittävästi - eivätkä anarkosyndikalistit näytä haluavan muuttaa sitä muuten kuin lisäämällä tehtaiden hallinnoimisen taakan siellä työskentelemisen päälle - niin mikä ero siinä on jos ei ole pomoja? - Olemme silti orjia! "Paholainen ei katoa, vaikka sitä alkaisi kutsua toisella nimellä." Mutta on syynsä sille, miksi porvarilliset liberaalit ja anarkosyndikalistit eivät näe orjuutta ominaisena sosiaaliselle järjestelmälle. He eivät näe vapautta ainutlaatuisen yksilön kykynä luoda oma elämänsä niin kuin itse haluaa. He näkevät sen yksilön mahdollisuutena tulla täysin sulautetuksi osaksi edistyksellistä, järkevää yhteiskuntaa. "Orjuus on vapautta" ei ole stalinistisen tai fasistisen ajattelun poikkeuma; se sisältyy kaikkiin näkökantoihin, joiden mukaan vapaus ei kumpua yksilöstä vaan yhteiskunnasta. Ainoa tapa "vapauden" takaamiseen kyseisenlaisissa yhteisöissä on tukahduttaa mukautumattomuus ja kapinointi siellä missä sitä esiintyy. Anarkosyndikalistit saattavat puhua valtion lakkauttamisesta, mutta heidän täytyy tuottaa uudelleen kaikki sen toiminnot taatakseen yhteiskuntansa sujuvan pyörimisen. Anarkosyndikalismi ei eroa radikaalisti nyky-yhteiskunnasta. Se vain pyrkii laajentamaan tämän yhteiskunnan arvoja, jotta ne hallitsisivat jokapäiväistä elämäämme täydellisemmin. Mitkään aidot kapinalliset, luopiot, lainsuojattomat ja villit, vapaat mielet eivät voi hyväksyä anarkosyndikalistista yhteiskuntaa yhtään sen paremmin kuin nykyistäkään. Meidän täytyisi silti jatkaa kapinointia, tehdä selvä ero yhteiskuntaan, koska emme halua lisää kontrollia orjuudestamme - ja siinä kaikki mitä anarkosyndikalistit meille tarjoavat. Haluamme eroon kahleistamme ja elää elämämme täysillä.

FERAL FAUN

***
Alkukielinen teksti netissä:
http://www.insurgentdesire.org.uk/syndicalism.htm


Tämä ja muita Feral Faunin kirjoitelmia pamfletissa Feral Faun: Anarkistisen alakulttuurin kritiikki (pdf)

Trackback

Trackback URL for this entry: http://takku.net/trackback.php/2005112623112595

No trackback comments for this entry.

10 kommentti(a)

Allaolevista kommenteista on vastuussa vain niiden kirjoittaja. Sivusto ei ole vastuussa niistä.
Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Anonyymi, maanantai, 28.11. 2005 @ 20:47
Enpä tiedä "yhdistääkö" näin epämääräinen hyökkäys "Tampereen eri antiautoritäärisiä alakulttuureja." Olisi mukava tietää millä itsekritiikillä artikkeli on tänne lähetetty. Jos kirjoittaja, kääntäjä tai lähettäjä ei kykene tukemaan esittämiään väitteitä, luen koko jutun asiattomaksi roskaksi. Tässä esitetyt väitteet:

"Anarkosyndikalistit kannattavat kaikkia näitä kapitalistisia arvoja":

"arvoja, jotka jättävät yksilölliset tarpeet, halut ja ahneudenkin toissijaisiksi." - Roskaa.

"välttämättömät arvot ovat tuotanto ja edistys."- Roskaa.

"Jokaista teknologista edistysaskelta tulee sen takia ylistää, ellei sen voida todistaa olevan uhka [...]"- Roskaa.

"Työnvieroksujat ovat [...] yhteiskunnan moraalista saastaa - työtä tekevien ihmisten loisia."- Roskaa.

"ainoastaan teknologian tuotannon ja sen edistyksen ansiosta saamme elää tätä upeaa elämäämme ja nauttia kaikista näistä ihanista kulutushyödykkeistä" - Täydellistä roskaa.

"he ylistävät työtä, koska ilman työtä ei olisi tuotantoa tai edistystä. Kuten porvarit, he näkevät työnvieroksujat 'loisina.'" - Roskaa.

"he kannattavat Yhtä Suurta Kapitalistia, kansainvälistä työväen liittoa" - Roskaa.

"Jokainen nautinto, jota ei voida muuttaa hyödykkeeksi ja tuoda tuotannon kontrollin alaisuuteen, on epäeettistä."- Roskaa.

"Kulkuri, irtolainen, mustalainen, lainsuojaton, kuka tahansa yksilö joka ei anna mitään positiivista panosta yhteiskunnalle, tuomitaan pummiksi tai rikolliseksi."- Roskaa.

"Jopa boheemit - mukautumattomat taiteilijat, muusikot ja runoilijat - ovat epäilyttäviä [...] - ainakin siihen asti kunnes keksitään keino heidän luopiomaisten luovien halujensa tukahduttamiseksi."- Uskomatonta roskaa.

"Anarkosyndikalistit ovat yrittäneet sammuttaa tottelemattomien kapinallisten liekkiä läpi historian"- Roskaa.

"Missä tahansa anarkinen kapinointi meni anarkosyndikalistien haluamia reformeja pidemmälle, nämä oletetut lakien torjujat olivat ensimmäisinä huutamassa: 'rikolliset! terroristit!'"- Roskaa

"myös anarkosyndikalistit haluavat meidän ilmaisevan erimielisyytemme järkevästi, ilman intohimoja, rauhanomaisella tavalla. "- Roskaa.

"Anarkosyndikalistit pitävät jokaista aktiivista, väkivaltaista henkilökohtaisen kapinoinnin ilmausta vastuuttomana, vastavallankumouksellisena ja epäeettisenä."- Roskaa.

"anarkosyndikalistit torjuvat suurimman osan laittoman toiminnan muodoista haitallisena"- Roskaa. Anarkosyndikalistit viis veisaavat laeista.

"väkivallan täytyy olla järkevää ja eettistä, jotta tuotannon välineet säilyvät koskemattomina"- Roskaa.

"He näkevät nykyisen yhteiskunnan ongelman siinä, ettei se ole riittävän järkevä tai eettinen."- Roskaa.

"haluavat sujuvasti pyörivän talouden, jossa korkeat tuotantoluvut takaavat tieteellisen ja teknologisen edistyksen. "- Roskaa.

"He eivät koskaan vaivaudu kysymään, haluammeko viettää aikamme äänestäen suoraan jokaisesta vastaan tulevasta yhteiskunnallisesta asiasta"- Roskaa.

"Mutta tehtaat pysyvät koskemattomina, kaupat pysyvät koskemattomina (vaikkakin syndikalistit saattavat kutsua niitä jakelukeskuksiksi), perhe pysyy koskemattomana - koko sosiaalinen järjestelmä säilyy koskemattomana." -Roskaa.

Anarkosyndikalismi on anarkismin suuntaus, jossa yhteiskunta uudelleenjärjestetään anarkistiseksi yhteistoiminnan kautta, oli se sitten työpaikoillamme, koulussa, kotona tai kadulla. Ainoa tapa päästä eroon hallitsevista rakenteista on hylätä ne siellä missä hallinta tapahtuu.

Miksi näin asiattomia ja perustelemattomia artikkeleita pitää edes julkaista? Onko joku katkera? Mistä?
Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Harza, maanantai, 28.11. 2005 @ 21:01
itseäni ihmetyttää artikkelin hyökkäävä asenne. varsinkin kun siinä yleistetään todella paljon ja esitetään paljon väitteitä joita ei mielestäni perustella kovin hyvin.

muutenkin kaipaisin enemmän rakentavaa kritiikkiä. okei, anarkosyndikalismi ei ehkä ratkaise teknologian aiheuttamia ongelmia, mutta mikä olisi sitten parempi vaihtoehto? ja millä keinoin sellainen vaihtoehto voidaan saavuttaa?
Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Anonyymi, tiistai, 29.11. 2005 @ 14:50

Itse asiassa tuota artikkelia ei oltu kääntäjän toimesta tarkoitettu julkaistavaksi takussa, mutta toisaalta ehkä näin parempi. Tarkoitus olikin nimenomaan saada aikaan keskustelua.

Mun mielestä toi teksti on selkeän provosoiva ja ampuu monissa kohtaa yli, mutta toisaalta taas tuo esiin monia pointteja jotka ovat selkeästi esiintuomisen arvoisia. Vaikka tuo on jenkin kirjoittama juttu joka selkeästi kritisoi jenkkisyndikalisteja, niin mun mielestä tuo pätee monilta osin suomeenkin ja syndikalismiin yleisesti. Tossa kommentissas vedit mun mielestä "roskaksi" aika paljon sellaisia asioita jotka syndikalistien kohdalla yleisesti ottaen pätevät monilla osaa - ei välttämättä kaikkiin, mutta sillä tavalla että niitä voidaan sanoa kuvaaviksi syndikalismille yleisesti.

Syndikalistit tuntuvat jatkuvasti puhuvan tuotannon haltuunotosta ja siitä miten työläisten täytyy yhdistyä ammattiliitoiksi ottamaan tuotannon välineet haltuun ja pyörittämään niitä itse. Painotus on vahvasti työläisissä ja esimerkiksi teollista tuotantoa, edistystä ja teknologiaa itsessään en ole nähnyt syndikalistien kritisoivan missään. Sen sijaan on tullut esille kuinka on hieno juttu että teollinen moderni yhteiskunta on vapauttanut meidän raatamisen tuskasta ja antanut paljon kivoja kulutushyödykkeitä.

Lainaus IWW:n suomenkielisestä esittelytekstistä:
"Työväenluokan historiallinen tehtävä on kapitalismin kukistaminen. Tuotannon armeija on järjestettävä ei ainoastaan jokapäiväistä taistelua varten kapitalisteja vastaan, vaan myöskin jatkamaan tuotantoa sitten kun kapitalismi on voitettu. Järjestäytymällä teollisuuksittain me muodostamme uutta yhteiskuntarakennetta vanhan kuoren sisällä."

Tuosta ainakin jää käsitys että kokonainen "tuotannon armeija" (eli ei siis mitään pikkunäpertelyä) täytyy valjastaa palvelemaan parempia tarkoituksia (muistuttaa kommareiden halusta valjastaa valtio palvelemaan parempia tarkoituksia) työväenluokan toimesta. Lisäksi tuosta jää sellainen olo ettei kukaan tai mikään muu kuin työväenluokka pysty poistamaan kapitalismia sillä historia on antanut kapitalismin poistamisen työväenluokan tehtäväksi. Olen miettinyt sitä että mitä tehtaita tai tuotantolaitoksia työläiset alkaisivat itse täällä pyörittämään (varsinkaan kun en tunne ketään työläistä joka tykkäisi tehdä työtä - älkääkä vain sanoko että he alkaisivat tykkäämään työstään kunhan vain kapitalisteista hankkiuduttaisiin eroon) kun suomessa tuntuu enää olevan lähinnä vain sota-, kännykkä- ja paperiteollisuutta, toisin kuin 'vanhaan hyvään aikaan', jolloin perustarpeiden teollinen tuotanto myrkytti meidän ympäristöämme 'kehitysmaiden' sijaan. Rakentaisimmeko uudestaan 'perusteollisuutta' vai olisiko koko maailma organisoitu ammattiliittoihin (IWW:n 'One Big Union') siten että muualta päin maailmaa virtaisi perustarpeita tänne?

"Anarkosyndikalismi on anarkismin suuntaus, jossa yhteiskunta uudelleenjärjestetään anarkistiseksi yhteistoiminnan kautta, oli se sitten työpaikoillamme, koulussa, kotona tai kadulla."
Tästä olen samaa mieltä. Mutta toisaalta taas pisti silmään ettet vastauksessasi leimannut roskaksi lausetta, mikä mielestäni oli ehkä yksi artikkelin oleellisimpia: "Anarkosyndikalistit saattavat puhua valtion lakkauttamisesta, mutta heidän täytyy tuottaa uudelleen kaikki sen toiminnot taatakseen yhteiskuntansa sujuvan pyörimisen." Itse ehkä muokkaisin tuosta lauseesta sen verran että poistaisin sanan 'kaikki'. Anarkosyndikalistit haluavat yleisesti ottaen uudelleenjärjestää työpaikat ja koulut, eivät hankkiutua kokonaan eroon niistä (ainakaan minä en ole aistinut anarkosyndikalismissa sellaisia piirteitä).

"Ainoa tapa päästä eroon hallitsevista rakenteista on hylätä ne siellä missä hallinta tapahtuu."
Tästä varmaan kaikki anarkistit ovat samaa mieltä.

"Miksi näin asiattomia ja perustelemattomia artikkeleita pitää edes julkaista? Onko joku katkera? Mistä?"
Artikkelin kääntäjänä en ole katkera mistään enkä edes syndikalismia tai varsinkaan syndikalisteja vastaan, vaikka suhtaudunkin siihen nykyään varsin kriittisesti. Tarkoitus oli herättää keskustelua ja näköjään siinä edes jotenkin onnistuttiin, ja jo etukäteen oli olemassa tieto siitä että monet tahot tulevat vetämään herneet nenään, mutta toisaalta keskustelut saa hyvää virettä kun ne tapahtuu pienessä tunnekuohussa :). Mun mielestä anarkismissa mikään ei ole kritiikin ulkopuolella ja tässä artikkelissa oli monia pointteja jotka ansaitsivat tulla tuoduksi esiin ja keskusteluun. Pyhät lehmät teuraaksi!

Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Anonyymi, torstai, 1.12. 2005 @ 13:25
mä oon samaa mieltä et keskustelua tarvitaan syndikalismin ja siviilisaatiokriittisten näkemysten välillä. tuntuu et suomessa ei ole pitkään aikaan nähty mitään muuta anarkismin suuntausta kuin syndikalismi - ja nyt syndikalistit sitten puolustavat hieman "ummehtuneita" näkemyksiään hampaat irvessä. eli keskustelua tarvitaan. harmi vain et keskustelu täällä takussa lähti liikkeelle tuolla feral faunin kirjoituksella. niinkuin harza jo totesi, kyseessä on heikko kirjoitus, lähinnä jotain tajunnan virtaa, missä on aika ylimalkaisia heittoja.

mutta hyvä että tapahtui edes jonkinlainen pelinavaus. toivottavasti keskustelu jatkuu. koska syndikalismin saavuttama jalansija suomessa vaatii horjuttamista ja rohkeaa kyseenalaistamista. olisi myös kiva kuulla syndikalisteiltä muitakin perusteluita kuin "roskaa".
Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Anonyymi, lauantai, 3.12. 2005 @ 00:21
"Roskaa" siksi että teksti ei tarjoa mitään tukea tai perusteluita väitteilleen. Osa väitteistä on niin älyttömiä että niihin on vaikea sanoa yhtään mitään.

Miksi pitää provosoida näin huonosti? Eikö oikeasti voisi kehittää jotain fiksumpaa tapaa lähestyä asiaa, vai halutaanko sitä välttämättä ajaa itsensä kulttuurilliseen gettoon hyökkäilemällä satunnaisesti sinne sun tänne?

No, tässä jokainen väite uudestaan:

"arvoja, jotka jättävät yksilölliset tarpeet, halut ja ahneudenkin toissijaisiksi."
Ei vaan nostaa ihmisten tarpeet ensisijaiseksi järjestämällä koko yhteiskunta uudestaan.

"välttämättömät arvot ovat tuotanto ja edistys."
Arvoja ovat vallankumouksellinen muutos tuotannossa ja edistyksessä, ei ne sellaisenaan.

"Jokaista teknologista edistysaskelta tulee sen takia ylistää, ellei sen voida todistaa olevan uhka [...]"
Suhtautuminen teknologiaan perustuu täysin asianomaisten omiin kokemuksiin ja näkemyksiin, ei sen suhteen ole mitään positiivista tai negatiivista ennakko-oletusta.

"Työnvieroksujat ovat [...] yhteiskunnan moraalista saastaa - työtä tekevien ihmisten loisia."
Päinvastoin he haluavat minimoida työn ja muuttaa täysin sen merkityksen!

"ainoastaan teknologian tuotannon ja sen edistyksen ansiosta saamme elää tätä upeaa elämäämme ja nauttia kaikista näistä ihanista kulutushyödykkeistä"
Täydellistä roskaa ja kirjoittaja tietää sen itsekin.

"he ylistävät työtä, koska ilman työtä ei olisi tuotantoa tai edistystä. Kuten porvarit, he näkevät työnvieroksujat 'loisina.'"
Eivätkä ylistä!

"he kannattavat Yhtä Suurta Kapitalistia, kansainvälistä työväen liittoa"
He haluavat yhtä suurta anarkiaa, kansainvälistä ex-työläisten liittoa.

"Jokainen nautinto, jota ei voida muuttaa hyödykkeeksi ja tuoda tuotannon kontrollin alaisuuteen, on epäeettistä."
Mitä ihmettä?!

"Kulkuri, irtolainen, mustalainen, lainsuojaton, kuka tahansa yksilö joka ei anna mitään positiivista panosta yhteiskunnalle, tuomitaan pummiksi tai rikolliseksi."
Siis juuri niitä jotka muodostivat merkittävän osan koko IWW:n jäsenkannasta ja joita romantisoitiin liiallisuuksiinkin saakka?

"Jopa boheemit - mukautumattomat taiteilijat, muusikot ja runoilijat - ovat epäilyttäviä [...] - ainakin siihen asti kunnes keksitään keino heidän luopiomaisten luovien halujensa tukahduttamiseksi."
Mitä hiton roskaa tämä nyt oikein on?

"Anarkosyndikalistit ovat yrittäneet sammuttaa tottelemattomien kapinallisten liekkiä läpi historian"
Pikkasen enemmän perusteluja ja esimerkkejä niin tästä voitaisiin lähteä edes keskustelemaan.

"Missä tahansa anarkinen kapinointi meni anarkosyndikalistien haluamia reformeja pidemmälle, nämä oletetut lakien torjujat olivat ensimmäisinä huutamassa: 'rikolliset! terroristit!'"
Missä muka? Anarkosyndikalistit ovat yhtä lailla anarkisteja kuin toisetkin.

"myös anarkosyndikalistit haluavat meidän ilmaisevan erimielisyytemme järkevästi, ilman intohimoja, rauhanomaisella tavalla."
Nyt kirjoittaja kyllä hiihtää pahasti väärillä laduilla.

"Anarkosyndikalistit pitävät jokaista aktiivista, väkivaltaista henkilökohtaisen kapinoinnin ilmausta vastuuttomana, vastavallankumouksellisena ja epäeettisenä."
Eihän. Anarkosyndikalistit haluavat vapaata yhteistyötä, verkostoitumista, järjestäytymistä, jotta murrostilanteissa tilanne saataisiin käännettyä kaikkien kannalta mahdollisimman hyvään suuntaan. Jos sen prosessin sitten käynnistää pommi-isku, niin olkoon, mutta se on epäolennaista.

"anarkosyndikalistit torjuvat suurimman osan laittoman toiminnan muodoista haitallisena"
Anarkosyndikalistit viis veisaavat laeista.

"väkivallan täytyy olla järkevää ja eettistä, jotta tuotannon välineet säilyvät koskemattomina"
Anarkosyndikalistit kehittivät koko tuotannon välineiden sabotoinnin käsitteen!

"He näkevät nykyisen yhteiskunnan ongelman siinä, ettei se ole riittävän järkevä tai eettinen."
Anarkistit näkevät nykyisen yhteiskunnan ongelman siinä, että se on kapitalistinen, hierarkinen ja harvojen vallassa, ei niillä ole järjen ja etiikan kanssa tekemistä.

"haluavat sujuvasti pyörivän talouden, jossa korkeat tuotantoluvut takaavat tieteellisen ja teknologisen edistyksen."
Anarkosyndikalistit ovat aina argumentoineet kapitalistista ylituotantoa vastaan ja näkevät kaiken tieteellisen edistyksen vain siinä valossa mikä sen suhde ihmisiin on.

"He eivät koskaan vaivaudu kysymään, haluammeko viettää aikamme äänestäen suoraan jokaisesta vastaan tulevasta yhteiskunnallisesta asiasta"
Äänestäminen, suora toiminta ja konsesuspäätäntä ovat yksiä hyväksi koettuja taktiikoita estää valtaa keskittymästä. Missä tynnyrissä tämä kirjoittaja on elänyt?

"Mutta tehtaat pysyvät koskemattomina, kaupat pysyvät koskemattomina (vaikkakin syndikalistit saattavat kutsua niitä jakelukeskuksiksi), perhe pysyy koskemattomana - koko sosiaalinen järjestelmä säilyy koskemattomana."
Yhtä paljon anarkosyndikalistit ajavat vallankumousta näissä elämän alueissa kuin muutkin anarkistit!
Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Anonyymi, lauantai, 3.12. 2005 @ 00:52
Ei anarkosyndikalisteilla ole mitään harhaluuloja teollisuuden ihanuudesta. Kysymys on siitä, että työläiset palkkaorjuuskierteessä ollessaan pitävät yllä koko kapitalistista järjestelmää, ja tälläinen yhteiskuntajärjestelmä voidaan hajottaa ja luoda sen tuhkista uusi vain järjestäytymällä, ja nimenomaan anarkistisesti.

//"Anarkosyndikalistit saattavat puhua valtion lakkauttamisesta, mutta heidän täytyy tuottaa uudelleen kaikki sen toiminnot taatakseen yhteiskuntansa sujuvan pyörimisen." Itse ehkä muokkaisin tuosta lauseesta sen verran että poistaisin sanan 'kaikki'. Anarkosyndikalistit haluavat yleisesti ottaen uudelleenjärjestää työpaikat ja koulut, eivät hankkiutua kokonaan eroon niistä (ainakaan minä en ole aistinut anarkosyndikalismissa sellaisia piirteitä).//

Olennaista tässä on se että ne eivät ole anarkosyndikalisteja jotka yhteiskunnan järjestää uudelleen, vaan kaikki ihmiset itse, miten parhaiten näkevät. Kun valtaeliitti, pomot, kapitalistit poistuvat tieltä, nämä asiat nousevat aina esiin, ja ovat toki esillä jo nyt, mutta ilman tarvittavaa tukea muualta yhteiskunnasta. Uskoisin että yksittäisiin kysymyksiin kouluista, työpaikoista, haitallisesta teknologiasta, lasten oikeuksista tai rasismista pystyy vastamaan parhaiten asinaomaiset itse, mutta mitä laajempaa ihmisten järjestäytyminen on, sitä laajemmassa mittakaavassa uusia ratkaisuja voidaan tehdä!

Tätä on se "uudelleenjärjestäminen," ei pelkästään yksittäisten työpaikkojen ja koulujen sisällä, vaan niiden poikki, alhaalta ylös ja horisontaalisesti.
Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Harza, lauantai, 3.12. 2005 @ 15:52

itse näen anarkosyndikalismin yhtenä työkaluna vallankumouksen tekemisessä. hyvin harva anarkosyndikalisti varmaan ajattelee, että sen pitäisi olla ainoa työkalu. itse näen erilaiset anarkistiset osuuskunta- ja omavaraisuus-projektit samana taisteluna.

itse en ymmärrä mitä voidaan saavuttaa sillä, että hyökätään anarkosyndikalismia vastaan ja tuomitaan se pelkästään haitallisena. tuotannon haltuunotto ja sen keskittäminen perustarpeiden tuottamiseen kaiken krääsän sijaan on mielestäni ekologista. myös se että, jos valmistetaan mahdollisemman kestäviä tuotteita kertakäyttöisten sijaan on edistystä.

omasta mielestäni ihmisten omavaraisuusasteen nostaminen on järkevää ja siihen tulisi pyrkiä.

jos anarkosyndikalismi on täysin hyödytön työkalu, niin mikä olisi sitten parempi ja miten se toimisi?

vaikka metsästäjä-keräilykulttuuri olisi paras vaihtoehto ympäristön kannalta, niin voisiko näin suuri ihmisimäärä harjoittaa sitä? itselläni on jäänyt sellainen kuva, että suurin osa sivilisaatiokriitikoista ovat keskittyneet vain nälvimään anarkosyndikalisteja. voin olla väärässäkin, olisi mukava tietää jos jotain käytännön projekteja on menossa. ei sillä, etteikö kritiikkiä saisi ja pitäisi esittää. itse haluaisin nähdä ja kuulla niitä vaihtoehtoja.

itse olen alkanut näkemään ihanneyhteiskuntani sellaisena, jossa olisi suuri omavaraisuus. keräilyä, viljelyä (esim. metsäpuutarhuroimista), vähemmän krääsää jne.

itse kuitenkin haluaisin, että anarkistit keskittyisivät kapitalismin tuhoamiseen nälvimisen sijaan, koska se on tällä hetkellä hiton iso pahoinvoinnin aiheuttaja niin ihmisille, eläimille ja luonnollekin. tottakai liikkeen sisällä pitää käydä kriittistä keskustelua, mutta olisi siistiä, jos se olisi rakentavaa eikä hajoittavaa.


Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Anonyymi, tiistai, 6.12. 2005 @ 11:29
hienoa että ihmiset kiritisoivat ristiin niin itseään kuin toisiaankin, kaksinaismoralismia ei enään ole!
Jatkan nyt tätä sivulla käytettyä vs. asetelmaa, vaikka se minusta onkin väärin. ottaa päähän etteivät 2 eri
(primitivistisen, ekoanarkistisen ja syndikalistisen)
anarkistisen liikkeen edustajat osaa ajatella omilla aivoillaan vaan vetoavat jatkuvasti muiden kirjoituksiin.
Jos katsomme ystäväpiiriämme jossa kahta aatetta toteutetaan, huomaamme että nämä kakasi aatetta toimivat hienosti yhdessä.
Ja heti kun alamme teorisoimaan aatteitamme,
huomaamme että seisomme aivan eri puolilla barrikaadeja. En halua tilanetta jossa olemme mielenosoituksessa jossa
vastassamme on todellinen vihollinen (kapitalistisen valtion väkivaltakoneisto), jossa joku voi saada surmansa,
ja me (erillaiset anarkistit) vain puukotamme toisiamme selkään. Tälläinen kahtiajako viljelee vielä enemmän luokkajakoa anarkistien välillä,
ja antaa jalansijaa henkilökohtaisiin kyräilyhin, kuin muodostaa yhtenäistä vallan kieltävää liikettä.
Itse voisin sanoa että pidän ekoanarkisteja monessa suhteessa elitistisenä ja lievästi myös kapitalistisena aattena,
mutten halua siittä mennä heitä syyttelemään, koska haluan että rintamamme on joskus suuri, ja hallitsevan vallan
poistamiseen tulee mahdollisuus.
Koska konkreettinen elämä on osoittanut niin vihreiden kuin punaistenkin tulevan toimeen keskenään, niin miksemme voi ajatella näiden kahden aatteen olevan rinnakkain tasa-arvoisesti
ja ihmisten toteuttaa aatettaa niinkuin haluaa, tuskimpa hallitsevan vallan poistuttua ketään kuitenkaan pakotetaan
tehtaisiin töihin, sehän olisi pakkovaltaa eikä anarkismia. Ja voisivatko ekoanarkistit pakottaa koko maailmaa luopumaan
tehtaistaan ja siirtyä luonnon keskelle riistämään luontoa, miettikääpä tilanetta jossa ihmiset hylkäisivät
karjan ja lihateollisuuden, mutta metsästäisivät massaliikkeenä villieläimiä. (???)

Lainaus: Syndikalistit tuntuvat jatkuvasti puhuvan tuotannon haltuunotosta ja siitä miten työläisten täytyy yhdistyä
ammattiliitoiksi ottamaan tuotannon välineet haltuun ja pyörittämään niitä itse.
Painotus on vahvasti työläisissä ja esimerkiksi teollista tuotantoa, edistystä ja teknologiaa
itsessään en ole nähnyt syndikalistien kritisoivan missään.
Sen sijaan on tullut esille kuinka on hieno juttu että teollinen moderni yhteiskunta on vapauttanut
meidän raatamisen tuskasta ja antanut paljon kivoja kulutushyödykkeitä.

Vastaus: Ja mihinkähän kultusyhteiskunta kritiikkiin tämä perustuu, tuntuu taas siltä että joku
luo teoriaa hankilökohtaisista patoutumistaan?? On pöyristyttävää ajatella että
ihan kuka tahansa anarkisti puolustaisi kulutusyhteiskuntaa. Minusta
jotkin asiat on tehtävä edelleen tehtaissa, tuotannon haltuunotto voi olla
askel, esim. käsityöläisyyden lisääntymiseen ja siittä edelleen
primitiivisempään maailmankuvaan. Jos joku nyt pysyy perässäni.
Energiaa voi tuhlata myös ratkaisujen löytämiseen, eikä vain virheiden etsimiseen!!!
Ahdasmielisyys tukahduttaa aatteemme, ajatelkaa omilla aivoilla ja löytäkää
ratkaisuja joita ei vielä ole keksitty, vain niin voimme "taistella" yhdessä.
Vain niin pystymme näkemään maailman kokonasesna(pallona) ja meille tulee liikkeenä päämäärä.
Päämärä voi olla kaukana, mutta tarvitsemme siihen kaikkia, me tarvitsemme solidaarisuutta!
Anarkosyndikalismin porvarilliset juuret
Anonyymi, perjantai, 9.12. 2005 @ 01:08

hah hah haa, kiusallanikin pistän linkin ulkopuoliseen juttuun...

Introduction to the Fifth Estate Special Section Wobblies and Work

no en ny kiusallani mut ku hyvä juttu tähän aiheeseen...

Vasemmiston retoriikasta massayhteiskunnan kritiikkiin
Anonyymi, tiistai, 3.08. 2010 @ 16:23

Minusta kirjoittaja saisi lopettaa porvarillisuuden ja kapitalistisuuden käyttämisen pilkkakirveinä, koska se on vain merkityksetöntä vasemmistopropagandaa. Sen sijaan hän voisi keskittyä siihen, että anarkosyndikalismi on periaatteessa vain antiautoritaarisesti elähtäntyttä vasemmistolaisuutta.

Teknologinen massayhteiskunta synnyttää automaattisesti hallinnan tarpeen, hallinta on sen erottamaton ominaisuus. Anarkosyndikalismin yhteiskunta päätyisi rahtaamaan toisinajattelijoita gulag-saaristoon yhtä varmasti kuin mikä tahansa muukin kommunismi. Jotainhan tuotantovälineitä (joko haltuunotto- tai tuhoamismielessä) vaaniville "vastavallankumouksellisille" on tehtävä.


---
On valtio kylään tullut
ja on siellä kuin kotonaan,
ja viimeinen kylähullu
pois hoidetaan.

Juice Leskinen, Viimeinen kylähullu

Yleistä sivuista

Takku on tee-se-itse mediaprojekti, joka sanojen voimalla haluaa rohkaista meitä tavallisia ihmisiä välittömään, puolue-, ammattiliitto- ja järjestötoiminnasta riippumattomaan kapinaan (itse)tuhoisaa (epä)todellisuutta vastaan... Lue lisää

Miten osallistua

Takun toiminta perustuu käyttäjien lähettämään sisältöön. Kuka tahansa voi osallistua sisällön tuottamiseen ilman käyttäjäksi rekisteröitymistä... Lue lisää

Käyttäjiä paikalla

Vieraita sivustolla: 12

Tapahtumat

Pääkalenteri

lauantai 11.02.2012

Miete

Monsters exist, but they are too few in number to be truly dangerous. More dangerous are the common men, the functionaries ready to believe and to act without asking questions
Primo Levi

Oma tunnukseni





Rekisteröidy uutena käyttäjänä
Unohtuiko salasana?

-


Mediakeskus


Uutisia ja ajankohtaista maailmalta

15M Suomi

15M Suomi

Vallattomia ääniä Tampereen kaduilta banneri

Vallattomia ääniä Tampereen kaduilta -feed

JKLDiy

fifi

Hyökyaalto

Vallankumouksen hedelmiä

Väärinajattelija

Wikikko

Mustan Kanin Kolo

Hirvitalo

Vastavirta